Filbornaverket harklar sig

Filbornaverket harklar sig

Idag stiger trycket i Filbornaverkets stora panna. Efter förra veckans torkeldning tänds idag de två huvudbrännarna för att ge fullt arbetstryck i pannan. Och imorgon kan det bli rejält oväsen – då sker ångblåsning.

–Ångblåsning innebär att vi blåser ånga med fullt arbetstryck genom ångledningarna för att rensa dem från damm och smuts. I samband med detta kan det bli en del oväsen och det bildas ofarliga ångmoln närmast anläggningen. Det berättar Pontus Melin, ansvarig för driftsättningen av Filbornaverket.

En ångblåsning är cirka tio minuter lång och sker två till tre gånger om dagen.

–Går allt som planerat klarar vi ångblåsningen på en vecka. Det avgörande är att ångan är tillräckligt ren för att anslutas till ångturbinen, säger Pontus Melin.

Under ångblåsningen används olja som bränsle. Avfall har börjat levereras till Filbornaverkets bränslebunker och i september övergår man till avfall som bränsle, en milstolpe i projektet.

Ytterligare en milstolpe i projektet nåddes den 21 augusti då den nybyggda pumpstationen vid Österleden slutbesiktigades med godkänt resultat. Öresundskraft har nu övertagit denna huvuddel i NCC:s leverans. Samma dag hölls slutsamråd med kommunen och nu inväntar Öresundskraft slutintyget från Stadsbyggnadskontoret.

Filbornaverket går i kommersiell drift den 1 januari 2013 och kommer då att producera runt 40 procent av Helsingborgs fjärrvärmebehov och el för 6000 villor.

Pontus Melin, ansvarig driftsättning, tel. 070-695 39 96
Göran Skoglund, pressansvarig, 070-418 34 35