Hemma och Öresundskraft lanserar pilot kring gröna bolån

Hemma och Öresundskraft lanserar ett samarbete där hushåll får möjlighet att låna till investeringar i hållbarhet genom ett grönt tilläggslån med ränta från 1,09 procent. Piloten riktar sig initialt till hushåll som vill installera solceller.

Samarbetet är första steget i ett initiativ för att skapa bättre ekonomiska incitament för investeringar i grön omställning av bostäder vilka står för en stor del av Sveriges energianvändning. Det är nödvändigt att investera i förnybar energi och energieffektivisering av befintliga bostäder om Sverige ska nå klimatmålet om netto-noll klimatutsläpp senast 2045.

– Genom ett grönt tilläggslån med mycket konkurrenskraftig ränta från Hemma hjälper vi hushåll att bo mer klimatsmart, spara pengar och samtidigt öka värdet på sin fastighet. Vi vill revolutionera marknaden för gröna bolån och är stolta och glada över att ha en så aktiv och ambitiös partner inom miljöområdet som Öresundskraft. Våra finansieringslösningar tillsammans med Öresundskrafts kunskap och tjänster inom hållbarhet kan verkligen göra skillnad. Det säger Therese Ruth, grundare och VD, Hemma.

– Hemma är ett otroligt spännande bolag med en produkt som vi ser verkligen behövs. I dagsläget saknas ett grönt bolån som på ett effektivt sätt underlättar för hushåll att göra de investeringar som krävs för att nå klimatmålen, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft.

Erbjudandet finns tillgängligt för Öresundskrafts kunder via Hemmas hemsida. På sikt kommer Hemma erbjuda hushåll som investerar i ett hållbart boende att flytta hela sitt bolån till Hemma till en mycket låg ränta. Visionen är att det ska löna sig att bo hållbart och genom grön finansiering till attraktiv ränta skapar Hemma ekonomiska incitament för hushåll att investera i hållbarhet. Hemma är ett bostadskreditinstitut, under Finansinspektionens tillsyn och med tillstånd att bedriva bostadsutlåning.

Therese Ruth, VD, Hemma, 070-886 39 24, therese@hemma.se
Anders Östlund, vd, Öresundskraft, tel. 042-490 30 80
Charlotte Holst, chef affärsområde Konsumentlösningar, Öresundskraft, tel. 070-000 39 53