Klart med leverantör av panna till Filbornaverket

Öresundskraft har tecknat avtal med danska Babcock & Wilcox Vølund om leverans av pannan till det nya avfallseldade kraftvärmeverket på Filborna i Helsingborg. Pannan som kommer att utgöra hjärtat i det nya klimatsmarta verket kostar närmare en halv miljard och är den enskilt största investeringen i projektet.

Intresset för att leverera pannan till det nya Filbornaverket har varit stort. Öresundskraft har fått in bra och genomarbetade anbud från fem olika leverantörer.

­– Vi har gått igenom anbuden med stor noggrannhet och tittat på såväl ekonomiska som tekniska kvaliteter. Babcock & Wilcox Vølund har fått de högsta poängen när det gäller båda kriterierna, säger Jesper Baaring, Öresundskrafts projektledare för det nya Filbornaverket.

Babcock & Wilcox Vølund är en av världens ledande tillverkare av tekniska lösningar för omvandling av avfall och biobränslen till värmeenergi. Företaget har nyligen levererat pannor till kraftvärmeverken i Ålborg och Sundsvall. Pannan till Filbornaverket mäter 50 meter på längden och 45 meter på höjden och kommer att ha en förbränningskapacitet på ca 160 000 ton avfall per år, eller omkring 50 lastbilar om dagen. De första komponenterna levereras sommaren 2011.

­­­– Pannan är den viktigaste investeringen i projektet och vi har ställt höga krav på såväl kapacitet som livslängd. Babcock & Wilcox Vølund har lämnat garantier som gör investeringen långsiktig och kostnadseffektiv, säger Jesper Baaring.

Filbornaverket kommer att bli Europas modernaste kraftvärmeverk när det tas i drift i december 2012. Verket säkrar en fortsatt konkurrenskraftig fjärrvärme- och elproduktion samtidigt som Öresundskraft bidrar till kretsloppet genom att använda sopor som bränsle.

– Filbornaverket är en av de mest spännande miljösatsningarna inom energibranschen just nu. Återvinning av brännbart avfall är den mest hållbara lösningen både ekonomiskt och miljömässigt. Vi är mycket glada att få bidra till ett bättre samhälle genom leveransen av pannan till verket, säger Mogens Tyllesen, försäljningsdirektör på Babcock & Wilcox Vølund.

Jesper Baaring, Projektledare Filbornaverket, tel 042-490 39 79, 070-418 39 79
Mogens Tyllesen, Försäljningsdirektör, Babcock & Wilcox Vølund +45 4326 5717
Anders Östlund, VD Öresundskraft AB, tel 042-490 30 80, 070-418 30 80
Ann-Katrin Johansson, Pressansvarig Öresundskraft, tel 042-490  3036, 070-418 30 36

Mer om Filbornaverket finns på www.oresundskraft.se/filbornaverket och mer om Babcock & Wilcox Vølund finns på www.volund.dk.

Bilder på Filbornaverket finns att ladda ner på www.oresundskraft.se/press.