Öresundskraft välkomnar regeringens fjärrvärmeinitiativ

Öresundskraft välkomnar regeringens fjärrvärmeinitiativ

Regeringen och energiminister Anna-Karin Hatt (C) föreslog i förra veckan fyra nya initiativ för att stärka konsumenternas ställning på fjärrvärmemarknaden och förbättra tillvaratagandet av restvärme. ”Ett bra steg i rätt riktning” anser Öresundskrafts vd Anders Östlund.

Energiminister Anna-Karin Hatt (C) föreslog i förra veckan på Dagens Industris debattsida fyra nya initiativ för att stärka konsumenternas ställning på fjärrvärmemarknaden och förbättra tillvaratagandet av restvärme. Det handlar i korthet om att införa en obligatorisk prisändringsprövning för att säkerställa rimliga prisändringar, att kunder inom samma kundkategorier inte får diskrimineras, att fjärrvärmenäten öppnas för restvärme samt att spillvärmealternativ ska redovisas när nya industrianläggningar byggs.

–Fjärrvärmen behöver utvecklas och kundanpassas för att öka sitt bidrag till Sveriges klimatomställning. Därför välkomnar vi energiministerns initiativ för att modernisera fjärrvärmen, det är ett bra steg i rätt riktning, anser Anders Östlund, vd för Helsingborgs-baserade Öresundskraft.

–Fjärrvärmens och vår framtid hänger på att vi kan stärka förtroendet för fjärrvärme som uppvärmningsform. Här måste vi våga tänka nytt och bryta gamla strukturer. Sedan i februari har vi själva jobbat med tre initiativ – Godkänd Nivå, Öppna Nät och Moderna Fjärrvärmenät – som vi menar ligger väl i linje med vad regeringen vill åstadkomma.  Vi har fått positiva bemötanden på våra förslag från våra kunder och intressenter och självklart är vi glada att även regeringen ser positivt på våra ambitioner att förbättra fjärrvärmen ur ett kundperspektiv.

Anders Östlund, VD Öresundskraft, tel. 042-490 30 80, 070-418 30 80
Lars-Inge Persson, chef affärsområde Kraft & Värme, Öresundskraft, tel. 070-617 39 05