Svensson-test mäter bilenergi under Almedalsveckan

Svensson-test mäter bilenergi under Almedalsveckan

Hur väl står sig en modern elbil och laddhybrid när det gäller energiförbrukning? Det tänker Öresundskraft, Gröna Bilister och Jämtkraft ta reda på i ett ”Svensson-test” av sex olika bilmodeller under Almedalsveckan.

–Vi vill på ett åskådligt sätt mäta och visa hur effektiva elbilar och laddhybrider är vid vanlig körning, berättar Per Lundgren, elbilsexpert på Öresundskraft.

Nyligen genomfördes Oresund Electric Car Rally, ett elbilsrally runt Öresund med Öresundskraft som en av arrangörerna. En av tävlingsgrenarna var just energisnål körning där bilarnas energiförbrukning mättes med hög precision.

–De mätkunskaperna vill vi nu tillämpa på en mer vardaglig situation. Almedalstestet är tänkt som en praktisk demonstration av hur mycket bilarna förbrukar vid normal framfart på svenska vägar i lagstadgad hasighet. Ett ”Svenssontest” helt enkelt.

Bland de bilar som ska testas finns både etablerade och helt nya modeller från bland annat Nissan, Volvo, Toyota och Opel.

Tre elbilar och tre laddhybrider ska testas, det första paret på måndag den 1 juli och det sista på onsdag den 3 juli. Körsträckan på 75 kilometer speglar det faktum att den stora majoriteten av all daglig bilpendling i Sverige sker inom detta avstånd. För mätning av elförbrukningen svarar Chargestorm.

–Almedalsveckan samlar politiker och organisationer med stort intresse för energi- och miljöfrågor. Det är en perfekt arena för att visa vilken enorm potential som finns i energisnål bilism. Intresset är mycket stort, avslutar Per Lundgren.

Per Lundgren, elbilsexpert, Öresundskraft, tel 070-418 32 14
Mattias Goldmann, Gröna Bilister, tel. 070-309 00 45