Foto: Bager's

Nytt lagförslag hotar jordbruk fritt från GMO

EU-kommissionens nya förslag om att vissa GMO-grödor ska slippa riskbedömning och märkning hotar lantbrukarnas, livsmedelsföretagens och inte minst konsumenternas rättigheter. Det anser Organic Sweden – branschorganisation för den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige.

Det nya förslaget från EU-kommissionen innebär att vissa grödor som utvecklats med hjälp av nya genmodifieringstekniker som CRISPR/Cas9 ska slippa riskbedömning och märkning.

EU-kommissionens förslag tillåter inte att de nya GMO-teknikerna används inom ekologisk produktion, men med förslaget finns det ingen möjlighet att säkerställa att vare sig konventionellt jordbruk eller ekologiskt jordbruk kan skyddas från GMO.

– Att konsumenter och medborgare inte ska få veta om maten de konsumerar producerats med GMO går emot alla principer om transparens och inte minst individens frihet att välja GMO-fritt, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

De nya GMO-teknikerna sägs minska behovet av kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel samt skapa tåligare grödor. I likhet med traditionell GMO riskerar de nya varianterna istället att öka behovet av kemiska insatsmedel och driva på framväxten av monokulturer, vilket får förödande konsekvenser för den biologiska mångfalden.

– Det nya förslaget tar ingen hänsyn till försiktighetsprincipen – inte heller till oväntade konsekvenser som kan upptäckas när de nya GMO-teknikerna släpps fria. Istället har man omfamnat de vidlyftiga löften som GMO-förespråkare för fram, säger Charlotte Bladh André.

Den befintliga lagstiftningen som garanterar konsumentens rätt att få korrekt och transparent information om hur ett livsmedel producerats riskerar att luckras upp med den nya lagen. Organic Sweden och IFOAM Organics Europe (den europeiska eko-organisationen) uppmanar därför EU:s medlemsländer och beslutsfattare att snabbt agera för att skydda livsmedelskedjans och konsumenternas möjlighet att välja bort GMO.

– Vi vill att den ekologiska produktionen ska kunna fortsätta leverera på sina löften och bidra till ökad biologisk mångfald, bördigare jordar, rent vatten, godare djurvälfärd och självförsörjning – med transparens och märkning från frö till slutkonsument, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.