Grönt är påskens nya färg!

Grönt är påskens nya färg!

Sill, ägghalvor, lax, köttbullar och påskägg. Påskfirandet står för dörren och precis som under många av våra andra högtider är det snarare maten än religionen som är i fokus. I år kanske det blir ett firande utomhus eller digitalt, men låt inte det hindra dig från att duka upp till en lite grönare påskfest!

Just nu är ingenting som vanligt i världen. Trots det rullar livet på med födelsedagar och högtider. Påsken kanske inte blir som vanligt i år, men låt inte det hindra er från att äta god mat! Gör det bästa av situationen och duka upp påskbuffén utomhus eller dela en digital påsklunch. Med digital teknik kan vi fortfarande träffa varandra, oavsett var vi bor. Vi hoppas att ni, trots avstånd, kan finna glädje tillsammans i påsk!

Tips 1: Minska klimatpåverkan, inte påskglädjen!
Påsken brukar oftast förknippas med ljusa pasteller och gula kycklingar, men även på påskbordet har det gröna kommit för att stanna. Vi tror på en mer flexitariansk framtid så varför inte blanda påsk-klassikerna med gröna alternativ. På så sätt kan du göra skillnad, både för miljön, hälsan och dina smaklökar. Det finns massor av gröna alternativ till påskbordets klassiker, varför inte pröva någon av dem i år?

Tips 2: Börja förberedelserna i tid!
För att slippa stressa innan det är dags att sätta sig till bords kan det vara bra att planera de olika rätterna tidigare i veckan. Gravad lax behöver minst två dagar i kylen och rullar du egna vegobullar med vår formbara färs från Anamma kan du göra dessa tidigare och frysa in, för att sedan ta fram och värma lagom till att gästerna kommer. Detsamma gäller vår veganska Janssons. Och glöm inte sillen – det kanske mest återkommande inslaget på påskbordet. Beroende på vad du väljer för sill kan du antingen plocka fram burken samma dag eller om du själv väljer att lägga in, så är det gott om inläggningarna får dra någon dag.

Oavsett hur grönt du väljer att göra ditt påskbord, här kommer våra tips för en god påsk:

Satsa på sillen:

Till det kalla:

• Ägghalvor med Kalles Kaviar eller Abba Stenbitsrom. Ett grönare alternativ är att byta ut ägghalvorna till avokadohalvor
  • Skippa anjovisen i Janssons frestelse och gör en vegansk variant à la Anamma
  • Vårsallad med vegobullar
  • Lax eller så byter du ut laxalternativet till tofu eller blomkål – otroligt gott tillsammans med hollandaisesås. Oftast är det kryddningen som gör tricket!
  • Silltårta med sill från Abba
  • Örtknäckebröd med surdeg (lugn, med jäst till surdeg från Kronjäst går surdegen snabbt att göra)

Det varma:

• Vegoprins från Anamma
  • Skippa påskskinkan och gör en äppelstek med senapsslaw
  • Vegobullar från Anamma (välj mellan soja- och ärtprotein, eller varför inte både ock!)
  • Svensk färskpotatis, fryst från Felix
  • Veganska ribs på Anamma Formbar Färs
  • Västerbottenostpaj från Felix toppad med grönkålschips

Till efterrätt:

• Påskägg fyllt med Smash från OLW
  • Veganska bönbollar från OLW
  • Påskig cheesecake med botten gjord av Digestive från Göteborgs kex
  • Kex från Göteborgs Utvalda med olika ostar och marmelad av färska fikon från Den gamle fabrik (inspiration hittar du här)
  • Cake-pops med Ballerina. Dekorera med gult band och det blir härligt påskigt!

Vi önskar er en riktigt god påsk!