Ledarskap för att rädda biologisk mångfald

Ledarskap för att rädda biologisk mångfald

Mångfalden av liv på jorden minskar i snabbare takt än någonsin i mänsklighetens historia. Den snabba minskningen av biologisk mångfald är ett av de största hoten mot vår framtid. Den här veckan hålls FNs toppmöte om biologisk mångfald (COP 15) som kan bli en möjlig milstolpe i arbetet att stoppa utvecklingen. Enligt en rapport från IPBES, den biologiska mångfaldens motsvarighet till klimatpanelen IPCC, riskerar ofattbara en miljon arter att försvinna.

- Det är skrämmande siffror. Förlusten av biologisk mångfald är ett minst lika allvarligt hot som klimatförändringarna. Det här är något vi ser sker över hela världen, även i Sverige pågår en utarmning av biologisk mångfald, säger Lars Lundahl, miljöchef på Orkla Foods Sverige.

Den globala matproduktionen har, genom att naturområden omvandlats till jordbruksmark, överfiske, föroreningar och näringsläckage, varit en starkt bidragande orsak till utvecklingen vi ser idag.

Samtidigt kan förlusten av arter få ödesdigra konsekvenser för våra egna möjligheter att få tillräckligt med mat att äta, rent vatten att dricka, ren luft att andas – och alla andra nödvändigheter som friska ekosystem hela tiden förser oss med utan att vi behöver tänka på det.

Ambitiöst avtal för att stoppa utvecklingen

Den här veckan hålls FNs toppmöte om biologisk mångfald (COP 15) i Montreal, som kan bli en möjlig milstolpe i arbetet att stoppa utvecklingen. Världens länder ska där enas om ett nytt globalt ramverk för den biologiska mångfalden, ett "Paris-avtal" för naturen, och är en unik möjlighet att anta ett ambitiöst avtal för att stoppa och vända förlusten av den biologiska mångfalden senast år 2030.

- Som en stor aktör har vi ett ansvar att ta och vi vill ha en ledande roll i att aktivt bidra till övergången till hållbara värdekedjor för livsmedel. Men vi behöver också politiker som visar tydligt ledarskap, sätter ambitiösa mål och långsiktiga spelregler för näringslivet. För det positiva är att rätt åtgärder kan vända den negativa utvecklingen, säger Lars Lundahl.

Orklas arbete för naturen och den biologiska mångfalden handlar om att främja hållbart jordbruk, skogsbruk och fiske och att förhindra avskogning och omvandling av andra värdefulla ekosystem. Vi informerar också kunder och konsumenter om matens miljöpåverkan för att ge människor möjligheten att göra medvetna val och äta och leva mer hållbart.

- Vår tillväxtstrategi inom växtbaserad mat är ett annat viktigt område i arbetet för ökad biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan, säger Lars Lundahl.

Växtbaserad mat har generellt sett mycket mindre miljöpåverkan än kött och kräver betydligt mindre jordbruksmark och ger därför mer utrymme för naturområden. Att utnyttja markarealen mer effektivt är en kritisk faktor för att vi ska kunna förse en växande befolkning med mat.

Men även växtbaserade alternativ tar olika mycket mark i anspråk. Även var grödorna odlas är en viktig faktor att ta hänsyn till. I tropiska regioner där det är varmt och fuktigt, två faktorer som främjar biologisk mångfald, är artrikedomen väldigt hög.

- I de tropiska regionerna finns det idag stora värdefulla naturområden som riskerar att gå förlorade. Där behöver man vara försiktig med odling. Köper vi in grödor som odlas i tropiska områden ligger det på oss att verkligen säkerställa att det både finns kriterier för biologisk mångfald och att kontrollera att de efterlevs genom till exempel certifieringsorgan, säger Helene Thörnlund, ansvarig för hållbara inköp på Orkla Foods Sverige.

Helene Thörnlund ser att det är viktigt att det nu kommer på plats ett ambitiöst avtal för det globala arbetet med biologisk mångfald, med tydliga mål och direktiv för både länder och företag att agera efter:

- Arbetet med biologisk mångfald har eftersatts och trenden går fortsatt åt fel håll. Vi behöver vända den här utvecklingen nu och det är något vi behöver samarbeta kring för att lyckas med, säger Helene Thörnlund.

Innovation viktigt verktyg

För Orkla handlar det också om att i innovationsfasen utveckla produkter med så liten miljöpåverkan som möjligt i hela värdekedjan. Det kan handla om att tänka i nya tankebanor, bryta invanda mönster och därigenom utesluta riskingredienser.

- En fråga vi ställer oss vid produktutveckling är behöver vi ha den här tropiska ingrediensen eller kan vi byta ut den mot en mer lokal gröda, som vi till exempel har gjort med Frankfuls äpplesalsa. Där har vi bytt ut ananas mot äpplen och har både hittat en helt ny smaksensation och minskat påverkan på den biologiska mångfalden och klimatet, säger Helene Thörnlund.

Men även lokalt i Sverige är den biologiska mångfalden hotad och det finns mycket kvar att göra. På det lokala planet jobbar Orkla främst genom kontraktsodlare, som odlar bland annat potatis och gurkor för bolagets räkning. Ett exempel är Felix gurkor som är KLIMAT-certifierade enligt IP Sigill Frukt och Grönt. Vilket innebär cirka 30 procent lägre klimatavtryck, men också att de odlats med krav på åtgärder för att öka den biologiska mångfalden.

- Odlaren väljer åtgärder utifrån en lista och måste sedan komma upp i ett visst antal poäng för att klara nivån för certifieringen. Det kan handla om att avsätta mark för blommande remsor i åkerkanten eller att anlägga upphöjda skalbaggsåsar där rovinsekter trivs. Som livsmedelsföretag behöver vi samarbeta i värdekedjan och hitta lösningar för att bidra till att öka och återskapa biologisk mångfald, säger Lars Lundahl.

Fakta: Friska ekosystem avgörande för jordens klimat

• Klimatkrisen och naturkrisen är två sidor av samma mynt. Friska ekosystem motverkar klimatförändringarna och skyddar oss från dess effekter.
  • Ungefär hälften av alla utsläpp av växthusgaser från olja, kol och naturgas har hittills tagits upp av naturliga ekosystem på land och i hav.
  • Om det inte hade skett skulle den globala uppvärmningen vara mycket större än vad den är idag.
  • Att bevara och återställa jordens ekosystem är en förutsättning för att klara 1,5 graders målet, enligt FN:s klimatpanel.
  • Samtidigt blir klimatet, om vår planet passerar 2 °C uppvärmning, den dominerande faktorn att driva på förlusten av biologisk mångfald.
  • Biologisk mångfald dämpar klimatförändringarna och deras konsekvenser, samtidigt som klimatförändringarna är ett av de största hoten mot jordens biologiska mångfald.