Så kommer vi äta klimatsmart i det nya decenniet

Så kommer vi äta klimatsmart i det nya decenniet

Nytt år, nytt decennium. Många forskare menar att dessa kommande tio år är helt avgörande om vi ska undvika en skenande utveckling mot klimatkatastrof. År 2030 når vi också slutpunkten för FN:s globala hållbarhetsmål. Många vet inte att maten som produceras och konsumeras faktiskt står för en tredjedel av utsläppen i Sverige, vilket såklart kommer att påverka hur och vad vi äter framöver. Så hur kommer det förändra vårt ätande? Här är Orklas spaningar om hur vi kommer att äta under 20-talet.
Äta gräs?

Allt fler svenskar äter mer växtbaserad mat. En undersökning Orkla genomförde i höstas visar att sex av tio svenskar redan är flexitarianer, det vill säga äter minst en vegetarisk middag i veckan utan kött eller fisk. Tre av tio säger dessutom att de försöker äta mindre kött för klimatets skull.

Redan nu ser vi en uppsjö av olika typer av växtbaserade produkter. Allt från vegobiffar som efterliknar kött så mycket att man ska kunna smaka hemoglobinet, till bollar på bönor, linser och blomkål. Under 20-talet kommer variationen av växtbaserade produkter att fortsätta breddas, sannolikt till både nya produktområden och till nya proteiner. Vi ser bland annat att konsumenter efterfrågar fler alternativ till soja och redan i vår lanseras Anammas nya produkter gjorda på en bas av ärtor. Det pågår också mycket spännande forskning på området. På Sveriges Lantbruksuniversitet pågår forskning för att odla fram en åkerböna som kan användas som ytterligare ett alternativ till sojan. Både på danska och svenska universitet experimenteras det också med att tillverka livsmedel från gräs. Om tio år kommer vi tveklöst äta mat gjort på fler och annorlunda råvaror mot idag.

Allt kan vara vegansk

Efter köttet kommer osten. Att inte äta ost upplever många som en rejäl barriär mot att äta helt veganskt. De veganska ostarna har hittills haft varken den smak eller konsistens som man förväntar sig från ost. Men nu håller det på att förändras, vilket också märks på försäljningen. I USA växte försäljningen av växtbaserad ost med nästan 70 procent mellan april 2017 och april 2019, enligt The Good Food Institute.

Det går att göra vegansk ost av en mängd olika växtbaserade råvaror. Blomkål, kikärtor, ris, nötter och frön är bara några av de råvaror som experimenteras med. I USA ser du allt fler hippa ostmärken, gärna baserade i Brooklyn, poppa upp i mejeridisken: från Numus mozzarella på kokosnötsolja, till Punk Rawk Labs som använder kultiverad jäst för att skapa umamirik ost. Livsmedel för livsmedel kommer gränserna för vad som kan vara växtbaserat – men smaka precis lika gott – att sprängas under 20-talet.

Oh, we’re in a pickle!

Vem hade trott att du kunde dra ditt strå till klimatstacken genom att bli hipster? Vi spår nämligen att inläggningar återigen kommer att segla upp som ett hett kulinariskt komplement under det kommande decenniet. Att tillvarata all mat är nämligen väldigt 2020. Hela en tredjedel av all mat som odlas och tillagas hamnar aldrig i någons mage. Genom att bli bättre på att ta hand om all mat är vi både snälla mot plånboken och planeten.

Att pickla, det vill säga lägga in saker, är ett enkelt sätt att ta hand om sina rester som kan varieras i all oändlighet. Många svenskar har nog testat att pickla in rödlök, men du kan lika gärna pickla morötter, rättika, kål eller gurka som börjar bli mjuk. Om du vill sikta högre kan du inspireras av den koreanska kimchin och syra dina grönsaker med fisksås och chilipasta. På så sätt har du färdiga tillbehör som kan piffa upp vilken tråkig restmiddag som helst. I stället för att slänga riset som blir över kan du steka upp det med lite lök och servera tillsammans med dina pickles och lite tofu. Vi tror att 20-talet kommer kännetecknas av svinnsmartare matlagning.