Vårt rödbetsskal blir förnybar energi

Vårt rödbetsskal blir förnybar energi

Vårt rödbetsskal går från att vara organiskt avfall till värdefull, förnybar råvara. Och detta är möjligt tack vare den kraft det ligger i att samarbeta lokalt för att nå hållbar utveckling.

Förra veckan invigdes den uppgraderade biogasanläggningen i Eslöv. Det är mycket glädjande att Orkla Foods Sverige, med våra organiska restprodukter såsom skal från potatis och rödbetor, kan vara med och möjliggöra en utökad användning av förnybar energi i Eslöv kommun.

I FN:s Agenda 2030 är mål #7 Hållbar energi för alla, tydligt. Till 2030 behöver vi väsentligen öka andelen förnybar energi. Det arbete som gjorts i Eslöv är ett av många goda bidrag till att nå målet.

Hos oss på Orkla är hållbarhet högt prioriterat och ett av våra fokusområden är just miljöengagemang. Vårt arbete innefattar både en strävan om att vara fossilfria till 2030 samt att aktivt utforska möjligheter kopplade till affärsmodeller i cirkulära kretslopp.

Vår anläggning i Eslöv, där vi bland annat tillagar olika grönsaker från Felix och Önos och färdigmat både från Felix och Anamma, är en av Orklas största fabriker. I år har vi varit här i Eslöv i 80 säsonger, Herbert Felix startade verksamheten redan 1939.

Under dessa 80 säsonger har vi löpande sett bevis på värdet i att samarbeta på lokal nivå för att tillsammans hitta hållbara lösningar. Och fredagens invigning av den uppgraderade anläggningen för biogas är ett tydligt exempel.

Genom detta unika samarbete mellan VA Syd, E.ON, Eslövs kommun och Orkla Foods Sverige möjliggör vi en utökad användning av hållbart drivmedel i Eslöv kommun.

Orklas rödbetsskal blir förnybar energi!

Agneta Påander
CSR-direktör Orkla Foods Sverige