400 ton hållbar sill dukas upp på svenska julbord och kan ätas med gott samvete. All sill från Abba är hållbart fiskad.

400 ton hållbar sill dukas upp på svenska julbord

Till helgen dukas julbordet fram och maten ska passa många generationer. När det gäller sill så ställs gärna de traditionella smakerna fram, men det finns möjlighet att ta ut svängarna och servera lite mer moderna smaker. Dessutom kan alla äta med gott samvete då sillen från Abba, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige, är hållbart fiskad.

Julen är en av sillens stora högtider och under julhelgen äter svenskarna omkring 400 ton sill. Högst upp på listan över den mest köpta sillen finns den älskade löksillen. Löksillen följs av senapssill, inlagd sill, skärgårdssill och fransk löksill*.

För den som vill ta ut svängarna lite mer och skapa ett mer modernt julbord finns sill från Abba i smakerna Ingefära&Lime och Ramslök&Citron. Så här i slutet av året ges även sista chansen att köpa årets smak Gin&Granskott från Abba som under året har gett sillen en plats i cocktailbaren.

Självklart är all sill från Abba MSC-märkt och genom märkning på burken kan fisken spåras tillbaka till de båtar som fiskat sillen. När sillen är fiskad läggs den i stora tunnor i Orkla Foods Sveriges bergrum i Kungshamn. När sillen är färdiglagrad, läggs den i burkar som slutligen hamnar på julbordet.

*Statistik från Nielsen baserat på rullande 12 månader.