Bok och kex för en rolig och god lässtart

Bok och kex för en rolig och god lässtart

Brago fortsätter samarbetet med barnboksförfattaren, Susanna Cabander, författare till boken ”Hur låter bokstaven?”. Under mässan Underbara Barn på Stockholmsmässan i Älvsjö i helgen tipsar Brago och Susanna om hur du kan lära ditt barn att läsa.

– Tanken med Brago bokstavskex är att de ska vara ett roligt sätt för barn att lära sig bokstäverna. Att kombinera Brago bokstavskex med ”Hur låter bokstaven?” blir ett roligt och kreativt sätt att öva just detta på, säger Matilda Hägglund, Brand Manager på Göteborgs Kex, som ägs av Orkla.

Mässan Underbara Barn på Stockholmsmässan i Älvsjö pågår mellan den 11 och 13 oktober. Boken ”Hur låter bokstaven?” kan köpas på plats och ett paket Brago Bokstavskex följer med på köpet under mässdagarna.

”Hur låter bokstaven?” är en ABC-bok som genom sin inbyggda ljudspelare och lättillgängliga pedagogik lär barnen hur bokstäverna ljudas. Genom att ordna en mysig stund med boken och bokstavskexen, kan man skapa ett utmärkt tillfälle att främja läsinlärningen hos sitt barn.

– Ett sätt att göra det på är att öva på att bygga ihop ord med bokstavskex och ta hjälp av ”Hur låter bokstaven?” för att ljuda fram dem. Man kan börja med enkla ord på två bokstäver och öka till längre ord allteftersom barnet lär sig. Det går oftast överraskande lätt och blir extra roligt när man får äta upp bokstäverna efter att man ljudat dem, säger Susanna Cabander.

”Hur låter bokstaven?” finns att köpa på Adlibris, Bokus och hos de flesta bokhandlare. Brago Bokstavskex, som är ett fullkornskex med mindre socker i än vanliga kex, finns att köpa i närmaste livsmedelsbutik.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.

Sofie Ek

Presskontakt Communication Manager Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery and Snacks verksamhet.