Fortsatt framgång för Orkla

Fortsatt framgång för Orkla

Fredagen den 17 juli presenterade Koncernchef och VD Peter A. Ruzicka koncernens resultat för andra kvartalet 2015.

Orklas rörelseresultat (EBIT adj.) ökade med 18 % till 789 miljoner NOK i andra kvartalet 2015. Varumärkesbolagen uppnådde ett rörelseresultat om 820 miljoner NOK, en ökning med 11 % jämfört med motsvarande kvartal 2014. De framsteg som gjorts i varumärkesbolagen beror på ökad försäljning till följd av fler och större innovationsprojekt samt positiva effekter från kostnadsförbättringar inom hela värdekedjan

Orklas rörelseintäkter ökade till 7.705 miljoner NOK i andra kvartalet jämfört med 7.196 samma period 2014. Varumärkesbolagen visade en organisk omsättningstillväxt på 0,2%, men justerat för påskeffekten var tillväxten cirka 2,7%. Affärsområdena Orkla Foods, Orkla Confectionery & Snacks och Orkla Food Ingredients (OFI) visade alla förbättring. Försäljningen var särskilt bra i de norska företagen mot slutet av kvartalet.

- Totalt sett är jag nöjd med kvartalet. Trots utmanande marknader har vi, för femte kvartalet i rad, levererat organisk tillväxt. Vi fortsätter att fokuserar på verksamheten. Det har lagts ned omfattande insatser på förbättringsprojekt och en mängd kostnadsreducerande åtgärder, säger VD Peter A. Ruzicka.

Under det andra kvartalet har Orkla Foods ingått avtal om att förvärva det svenska företaget Anamma foods, som tillagar frysta veganska rätter. Orkla Foods har också offentliggjort förvärv av det österrikiska företaget Bioquelle. Bolaget har en stark position i Österrike, inom kategorierna müsli, nötter, torkad frukt, hälsa och ekologisk mat, och de distribuera dessutom sojabaserade produkter. OFI har slutfört förvärvet av tyska försäljnings- och distributionsföretaget Eisunion, som är en ledande leverantör av ingredienser till glass.

Resultaten från intressebolag och joint ventures (främst Sapa, Jotun och Gränges) uppgick till 545 miljoner NOK under det andra kvartalet, jämfört med 192 miljoner under samma kvartal 2014. Förbättringen beror främst på utförsäljningen av aktier i aluminiumföretag Gränges, där Orkla sålde 15% av sina aktier till en vinst på 425 miljoner NOK. Orkla har 16% ägarandel i Gränges. Jotun har fortsatt göra framsteg och levererade god försäljnings- och resultattillväxt. Sapa uppnådde också markant förbättring av det underliggande rörelseresultatet.

Hydro Power hade ett rörelseresultat på 27 miljoner NOK under det andra kvartalet 2015, jämfört med 39 miljoner under samma period 2014. Orkla Eiendom uppnådde ett rörelseresultat på 57 miljoner NOK under kvartalet, jämfört med ett nollresultat i samma kvartal 2014. Förbättringen kan främst tillskrivas försäljningen av tomter från Borregaards tidigare industriverksamhet i Schweiz.

Orklas resultat före skatt ökade med 45% och uppgick till 1.280 miljoner NOK under det andra kvartalet. Resultatet per aktie efter utspädning ökade med 54% till 1,09 NOK under kvartalet.

Se fler siffror på www.orkla.no