Grandiosa ser pizza i varje gathörn

Grandiosa ser pizza i varje gathörn

Ska man tro Grandiosa så vimlar det av pizza på gatorna i svenska städer. Ja, i varje gathörn verkar det gömma sig en slice. Vad man syftar på är skylten för väjningsplikt som nu får agera pizzaslice i AI-kampanjen Pizzajakten, skapad av Silver+.

– Grandiosa vill vara en del av den svenska matkulturen, men vi kände varför kan de inte vara en del av hela samhället. Har man Grandiosa-glasögon på så vimlar det ju redan av pizzaskyltar där ute på gatorna. Så vi gjorde en kampanj på den insikten, säger Felicia Adolfsson, art director på Silver+.

Den svenska pizzatillverkaren Grandiosa är ”en slice av Sverige” med sin tillverkning i Sveriges största pizzeria i Vansbro. Nu tar man konceptet till nästa nivå och uppmanar sina kunder att gå på jakt efter deras pizzor.

Kampanjen Pizzajakten går ut på att hitta pizzaslicar i väjningsskyltar på stan. Med hjälp av en AI-algoritm och bildigenkänning av väjningspliktsskyltar avgörs om det är en ”pizzaskylt” eller inte. Scanningverktyget nås via grandiosa.se, därifrån läser telefonens kamera av skylten och innehåller skylten en slice vinner man en gratis Grandiosa-pizza.

– Vi ser engagemanget som den största vinsten i den här kampanjen. Det är ett roligt sätt att skapa relation med våra konsumenter och vi hoppas förstås att många tycker det är kul att gå runt och leta pizzaslicar på stan. Kommunikationskonceptet En slice av Sverige får dessutom en ny innebörd med den här idén och det här greppet är något vi definitivt kommer fortsätta utforska framöver, säger Josefin Buregård, marknadschef på Grandiosa.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: Grandiosa Sverige