Julpyssel för hela familjen med pepparkakor från Göteborgs Kex

Julpyssel för hela familjen med pepparkakor från Göteborgs Kex

Pepparkakor hör julen till och ett måste till glöggfikat. Idag är det pepparkakans dag, släpp loss fantasin och bjud på en fikastund med snögubbar, tomtar och gullig renar på serveringsfatet.

Stockholm, 9 december 2015: Redan 1888 gräddade Göteborgs Kex sina första plåtar med julkryddade pepparkakor och fyllde bageriet med en doft av kanel, nejlika, kardemumma och ingefära. Bageriet har sedan dess försett Sverige med julstämning. Lys upp adventsmörkret och samla familjen till enkla pyssel som även de små kan klara av. Dekorera dina pepparkakor som gulliga renar eller varför inte skapa en smält snögubbe på en Ballerina pepparkaka. Inspireras av härliga bilder inför advent.

Maria Culha, marknadskoordinatör på Orkla Confectionery & Snacks Sverige, har dekorerat dessa fina pepparkakor och snögubbar.

Tomtegubbar och renar

Pepparkakshjärtan och Pepparkaksfigurer från Göteborgs Kex
Kristyr, röd och vit
Vita chokladknappar
Mjölkchoklad

Gör så här:
Doppa spetsen på pepparkakshjärtat eller pepparkaksgubben i röd kristyr och låt torka lite. Använd vit kristyr för att göra kanten och tofsen på tomteluvan, samt mustaschen på tomten. Använd vi kristyr för att göra öron och horn på renen. Klicka två små klickar med kristyr och fäst vita chokladknappar som ögon. Smält mjölkchoklad och droppa en droppe i vardera öga som pupill.

Smältande snögubbar

1 pkt Ballerina Pepparkaka
Minimarshmallows
Vit Candy Melts eller vitchoklad
Kristyr (röd, grön och orange)
Svart penna med ätbar färg alt mörk choklad

Gör så här:

Smält candy melts/vitchoklad. Bred ut lite av chokladen på varje kaka. Fäst ett minimarshmallow på varje kaka och ställ i kylen för att chokladen ska stelna. Dekorera snögubben med hjälp av kristyren (halsduk, knappar och näsa). Måla dit ögon, mun och armar med en svart penna med ätbar färg.

Snögubbe

1 pkt Ballerina Pepparkaka
Vitchoklad
Non-Stop
Kristyr, svart alt mörk choklad
Mini Reese’s/Center choklad i rulle
Klubbpinnar

Gör så här:
Sätt en pinne i en kaka. Smält chokladen och doppa kaka så den täcks helt av choklad. Låt överflödig choklad rinna av. Sätt en non-stop som näsa och en mini Reese’s eller Center som hatt. Ställ in i kylen och låt chokladen stelna. Måla dit ögon och mun med svart kristyr/mörk choklad.