Ett initiativ av Orkla för att bidra till omställningen mot en mer hållbar plastanvändning.

Nyhet -

Omställningstakten till hållbar plastanvändning behöver öka! Orkla presenterar Plastrapporten 2022

Ska Sverige klara det övergripande klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045 måste även plasten bli en del av den cirkulära ekonomin. Och för att detta ska ske krävs lösningar inom en rad olika områden. Orkla har sammanställt fyra viktiga initiativ.

Omställningen för att skapa en hållbar plastanvändning går framåt, med nya initiativ och konkreta åtgärder. Den ligger inte längre framför oss, den pågår här och nu. Utvecklingen är uppmuntrande, inte minst det faktum att såväl företag som beslutsfattare tar frågan på stort allvar. Men det går för långsamt.

• Plastomställningen kräver att vi jobbar mot samma mål, i ett snabbare tempo och med uthållighet. Därför har vi för andra året i rad tagit fram Plastrapporten 2022. Med denna rapport hoppas vi synliggöra de initiativ som pågår, öppna upp till samtal och bidra till en snabbare omställning, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör Orkla Sverige.

Flera lösningar behövs inom en rad olika områden. Det handlar bland annat om att alla förpackningar ska kunna materialåtervinnas och att öka användningen av fossilfritt och återvunnet material.

Plastrapporten 2022 summerar fyra viktiga initiativ. Två av dem är branschinitiativ: Plastinitiativet 2025 från branschorganisationen för Sveriges dagligvaruleverantörer och Plastsprånget 2025 från Svensk Plaståtervinning. Övriga två är politiska initiativ, Naturvårdsverkets ”Färdplan för hållbar plastanvändning” och ”Handlingsplan för plast” som regeringen beslutade om så sent som i februari 2022.

Dessa initiativ är viktiga och vägledande taktpinnar för både branschen och politiken. Branschinitiativen där Orkla är engagerade och har en bred uppslutning. Men nu behövs det konkreta insatser i snabbare takt för att målen ska kunna nås.

Plastrapporten 2022 hittar du på: https://www.orkla.se/plastrapporten/