Succélock på finalistplats i Packaging Industry Awards

Succélock på finalistplats i Packaging Industry Awards

Nu uppmärksammas återigen Orkla Foods Sveriges nya lättöppnade lock. Denna gång med en finalplats i Packaging Industry Awards. Segraren koras på Scanpack-mässan den 21 oktober.

Sylter, marmelader, äpplemos och gelé från Felix, BOB och Önos började under hösten 2014 levereras med nya locken. Burkar blev därmed lättare att öppna - en revolution jämförbar med lanseringen av osthyveln menade en vältalig konsument.

Och nu skördar man frukterna av det smarta förpackningsinitiativet. I tävlingen Packaging Industry Awards har locken nämligen knipit en finalplats i kategorin Consumer Packaging Award.

Om utmärkelsen

Consumer Packaging Award uppmuntrar alla som ser förpackningen som guds gåva till, om inte mänskligheten, så åtminstone, konsumenterna. Här kan det vara lättöppnat, stängbart, praktisk att bära, lätt att bära, miljötänkt, tillagningslätt, hållbarhetsförlängt, enkel att använda och gud vet vad. Helt enkelt en förpackning som gör livet lättare och bekvämare för konsumenten som vill åt innehållet.

De tre finalisterna i kategorin

Orkla Foods Sverige AB/Crown – Lättöppnat Lock

Ur nomineringen:
Har du någon gång blivit arg för att du inte kunnat öppna en glasburk med lock? Med initiativ från Crown har Orkla Foods Sverige haft möjlighet att lansera Crowns nya lättöppnade lock på den svenska marknaden. 9 av 10 svenskar har någon gång skadat sig på en förpackning, men nu kan svenska konsumenter äntligen stoppa undan gafflar och skruvmejslar. Vi på Orkla Foods Sverige har fått massvis med kommentarer, telefonsamtal, dikter och vykort där konsumenter, framförallt av den äldre generationen uttryckt sin glädje för denna vardagsrevolution!

ICA Sverige AB/ RPC Superfos – ICA Gott Liv Sylt/SuperLock

Ur nomineringen:
Vi byter förpackning från glas till plast. En ny förpackningslösning där vi lyssnat på både konsument och tagit hänsyn till miljön. Den nya burken är enkel att öppna och återförsluta, kan återanvändas, diskas i maskin, värmas i micro och frysas. Dessutom är plast lättare än den traditionella glasburken och med det bättre för miljön genom transport. Den nya förpackningen är också lättare för våra butiker att hantera och för kunden att bära hem. Kort och gott, en förpackning vi är mycket stolta över!

Duni AB – Pizzaförpackning i bagasse

Ur nomineringen:
Med en kombination av kvalitet, stil och miljöanpassat material nominerar jag vår komposterbara pizzaförpackning i bagasse. Denna naturliga biprodukt är biologiskt nedbrytbar, förnyelsebar och robust - och bryts ned till jord på bara 8 veckor. Inte nog med att den är rätt i tiden för engångsprodukter – den håller pizzan varmare längre än i vanlig kartong och har en iögonfallande design.

Om tävlingen

Packaging Industry Awards är en årlig nationell förpackningstävling som arrangeras av tidningen Packmarknaden för att visa innovationskraften i svensk förpackningsindustri. Tävlingen arrangeras för sjunde året i följd. Finalisterna presenteras på Scanpack-mässan den 21 oktober.