Svenskarna laddar järnet och gräddar nära 9 miljoner våfflor

Svenskarna laddar järnet och gräddar nära 9 miljoner våfflor

På våffeldagen den 25 mars, och i upptakten till den, gräddas nästan 9 miljoner svenska våfflor av Ekströms våffelmix*. Våfflorna är älskade av många och det senaste året har försäljningen ökat med 40 procent. Ett gott sällskap till våfflan, som gör gott, är den senaste BOB BARA BÄR & Frukt som bjuder på en smak av sommar utan tillsatt socker.

Våffeldagen firas idag med att äta just våfflor, men dagen har sitt ursprung i den kristna högtiden Jungfru Marie bebådelsedag. Men, ett hörselfel tros vara upptakten till Våffeldagen. Maria Bebådelsedag blev till ”Vårfrudagen” som blev till ”vafferdagen” och som sedan genom ett hörselfel blev till vaffeldagen och som nu slutligen är vår älskade Våffeldagen som alltid infaller den 25 mars.

Förra året gräddades nästan nio miljoner våfflor med Ekströms våffelmix* och på söndag är det åter dags att fylla laggen med våffelsmet. Våfflorna är enkla att bjuda på och har en frasig hemlagad känsla. Och med nyheten BOB BARA BÄR & Frukt förhöjs smaken ytterligare och kan njutas med gott samvete. Som namnet antyder är BOB BARA BÄR & Frukt tillagad på 100% frukt och bär. Den innehåller inget konserveringsmedel och inget tillsatt socker eller sötningsmedel utan enbart naturligt förekommande sockerarter.

Ekströms Våffelsmet tillagas i Orkla Foods Sveriges anläggning i Örebro och sedan lanseringen 1966 har den varit en uppskattad favorit. I cirka 70 år har produkter från BOB funnits på svenskarnas matbord. BOB BARA BÄR & Frukt tillagas på Orkla Foods Sverige anläggning i Tollarp utanför Kristianstad.

*försäljning av Ekströms våffelmix under fyra veckor i samband med 25 mars, 2017.