175 år i samma spår

175 år i samma spår

Idag är det viktigare än någonsin att berätta historien bakom en produkt. Särskilt för dagens konsumenter som är mycket medvetna och helst vill veta allt och lite till. Den Gamle Fabrik är ett danskt marmeladmärke som i år firar 175-års-jubileum. Marmeladerna bär med sig en fantastisk historia som tar sin början i jordgubbskällaren på Ströget i Köpenhamn. I Sverige firas jubileet med två nya exklusiva marmelader.

Tänk dig Ströget fast för nästan 200 år sedan. Precis som idag vandrade människor upp och ner för det populära promenadstråket. Här låg en plats som kallades Jordgubbskällaren och lockade till sig de mest kräsna köpenhamnsbor för att köpa frukter och bär av sagolik kvalité.

Snart etablerades en marmeladfabrik och verksamheten började ta form. Marmeladen tillagades med största försiktighet i stora öppna grytor och kokerskorna rörde för hand för att uppnå ett förstklassigt resultat. Den färdiga marmeladen hälldes i små glasburkar med brunvita etiketter. Idag tillverkas samma marmelad i Svinninge på Nordvästsjälland och tillagningen sker precis som förr i öppna grytor. Den Gamle Fabrik har alltid stått fast vid tradition och kvalité och gör så än idag.

- Tradition och kvalité är det absolut viktigaste för Den Gamle fabrik och det tummas inte på processen, säger Lars-Henrik Nilsson, Brand Manager för Den Gamle Fabrik på Procordia. Även de minsta förändringarna kan leda till att man i slutändan står med ett helt nytt varumärke som inte alls motsvarar det som producerades från början.

I år firar alltså Den Gamle Fabrik 175 års jubileum och presenterar därför två nya jubileumsmarmelader exklusivt för den svenska marknaden. En fikonmarmelad och en marmelad med svarta vinbär, hallon och aronia. Velbekomme!

Produktfakta
Priset för en burk hamnar runt 25 kronor.

För ytterligare information, var vänlig kontakta;
Eva Nordholm, Informationschef Procordia, +46 706 95 00 05,
eva.nordholm@procordia.se
Läs mer om Procordia på vår nylanserade webbplats! www.procordia.se