Abba lanserar premiumsill till jul

Många konsumenter vill idag ha möjlighet att vid speciella tillfällen unna sig något utöver det vanliga. Abba Seafood lanserar därför lagom till jul en ny, exklusivare sillprodukt under namnet 1838. Den är gjord på sill som fiskas i havet utanför Lofoten Under ett fåtal veckor under hösten fiskas den kvalitetsmässigt bästa sillen. Av denna sill väljer Abba ut de finaste bitarna till den nya produkten 1838. Sillen i 1838 är norsk vårlekande sill. Den söker sig under sommaren från lekplatserna utanför Bergen norrut i de näringsrika strömmarna för att under hösten återkomma till Lofoten. Den har då ätit upp sig och har en optimal fetthalt, som ger en mer smakrik produkt och en rundare smak. 1838 innehåller dessutom större bitar, både av sillen och ingredienserna i inläggningarna. − Det många konsumenter inte känner till är att det är skillnad på sill och sill, det vill säga att det finns olika kvaliteter, säger Helena Rodung, produktgruppchef sill och pålägg på Abba Seafood. Det unika med vårt premiumsegment 1838 är att sillen endast fiskas under en kortare period på hösten för att nå upp till de krav vi ställer på storlek och fetthalt för den här produkten. Nya smaker och nytt utseende På Abba Seafood arbetar man intensivt med att ta fram nya smaker och produkter och premiumsegmentet är ett resultat av detta arbete. De olika varianterna av 1838 är Klassisk senapssill med kapris och balsamico, Klassisk löksill med tranbär och Klassisk inlagd sill med ingefära. − Vi har utgått från de populäraste sillsorterna men lagt till fler ingredienser för att både skapa modernitet och ge en bra brytning i smakerna, säger Helena Rodung. Vi har också arbetat mycket med produkternas utseende. Till exempel är ingredienser, såsom morötter och lök, skurna i större bitar för att både vara goda att äta och ge ett vackert utseende. Både ögon och gom ska ju få sitt för att helhetsupplevelsen ska bli den bästa, avslutar Helena Rodung. 1838 kommer att finnas ute i butikerna from vecka 45. För ytterligare information vänligen kontakta: Helena Rodung, produktgruppchef sill och pålägg Telefon: 031-701 44 86 Mailadress: helena.rodung@abbaseafood.se För nedladdningsbara produktbilder, se bilagd länk: Produktbilder 2,8 Mb http://www.abba.se/abba/press/bilder/premiumsill.zip För hela pressinformationen, se bilagd PDF-fil. Abba lanserar premiumsill till jul http://www.abba.se/abba/press/pdf/pressmeddelande_abba_1838.pdf