Abba städar vattnet i Smögenkanalen

Abba städar vattnet i Smögenkanalen

Sommaren för med sig sol, bad och båtliv, men dessvärre också mängder av skräp. Lördagen den 27 augusti samlas därför Abba-medarbetare, dykföreningar och medlemmar från Smögens IF, för att rensa upp skrot ur Smögenkanalen.

För andra året i rad anordnas projekt Städa Vatten på Smögen. Dykning efter skräp, städning av bryggan och aktiviteter för allmänheten, däribland tävlingar med fina priser, står på agendan. Tillsammans med organisationen Städa Sverige satsar Abba Seafood på miljöarbete, alldeles runt husknuten.

– Vi arbetar med miljöfrågor så långt bort som i Thailand, där vi hämtar vår tonfisk, men vi glömmer aldrig var vi kommer ifrån. Vår fabrik ligger i Kungshamn och det är här de flesta av våra medarbetare lever och verkar. Kungshamnsområdet har därför en självklar och speciell plats i våra hjärtan, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Abba Seafood.

Abba sponsrar flera lokala föreningar i Sotenäs, däribland Smögens IF, som ställer upp i projektet. Amatördykare från dykföreningar finns också bland deltagarna.

Men även flera anställda från företaget offrar gladeligen en lördag för att göra en god insats, både på land och som dykare.

– Det gör mig stolt att vi har så engagerade medarbetare. För Abba handlar det om att vara en ansvarsfull aktör i vårt närområde, men också om ha roligt tillsammans och skapa intresse för miljöfrågor, säger Eva Berglie.

Anton Hedlund är projektledare på Städa Sverige och har erfarenhet från flera olika Städa-projekt runt om i landet. Både små och stora. Abba Seafood är inte ensamma om att vilja hålla de svenska kusterna rena:

– Städa Sverige startade med städning längs våra vägar, men har successivt expanderat och omfattar nu en mängd projekt också längs Sveriges kuster. Tillsammans städar vi varje år upp 1 300 ton skräp, och stöttar samtidigt Sveriges föreningsliv.

Fakta om Städa Sverige

Städa Sverige är Sveriges största miljökampanj för svenska idrotts-föreningar. Den ger idrottsung-domar möjlighet att hålla Sverige skräpfritt. Ersättningen för dessa insatser går oavkortat till den egna föreningen. Varje år plockar föreningarna runt 65 000 säckar skräp.

Abba Seafood AB är Sveriges främsta leverantör av mat från havet. Abba Seafood tillverkar livsmedel bl a under varumärkena Abba, Kalles, Grebbestads, Ejderns och Svennes. I sortimentet finns bl a sill, ansjovis, matjes, caviar, kaviar, pastejer, fiskbullar, tonfisk, musslor och skaldjur. Produktion sker vid företagets fabriksanläggning i Kungshamn. Abba Seafood AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.