Anamma Formbar Färs är Årets Dagligvara 2019

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods Sverige är Årets Dagligvara 2019

Igår utsåg dagligvarubranschen Anamma Formbar Färs från Orkla Foods Sverige till Årets Dagligvara 2019. Anamma Formbar Färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018.

– Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell.

– Vi är så stolta och glada över priset och bekräftelsen att Anamma Formbar Färs är en innovativ och efterlängtad produkt för hela vegovärlden som verkligen fyller ett behov på marknaden, säger Karolina Bjurehag, marknadschef för Anamma på Orkla Foods Sverige.

Anamma Formbar Färs har vunnit svenska konsumenters hjärtan, och närmast revolutionerat livet för konsumenter som vill krydda och forma färs från veganska råvaror till egna bullar, biffar eller burgare. Produkten har bidragit till en stark tillväxt i hela kategorin frysta vegetariska komponenter och är den andra bäst säljande produkten i kategorin.

Läs mer om juryns motivering och hur Anamma Formbar Färs klarade kriterierna på www.aretsdagligvara.se

Om priset Årets Dagligvara
• Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.
• Kvantitativa data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury väger sedan in kvalitativa kriterier som innovationshöjd, hur produkten bidragit till förbättring eller förenkling för konsumenterna och om produkten ser till ett konsumentbehov som inte tidigare var uppfyllt, och utser slutligen 3-4 nominerade. 2019 var tre produkter nominerade.
• Vinnaren röstas fram av branschen under eventet Fast Moving.
• Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
• I juryn sitter representanter från handeln, industrin, Nielsen och Handelshögskolan i Stockholm.
• Årets Dagligvara 2019 sponsras av Nent Group.