Bixit – gott Mellanmålskex i smart förpackning

Mellanmål är en naturlig del av en bra måltidsordning. Nu kommer ett helt nytt mellanmålsalternativ som är gott, nyttigt och bekvämt att ta med sig. Bixit är det första mellanmålskexet och innehåller mindre socker och mer fullkorn än andra söta kex på den svenska marknaden. Dessutom är Bixit praktiskt portionsförpackat, så att det är lätt att ta med. Bixit Mellanmålskex är en nyhet på den svenska marknaden och har utvecklats för att vara så gott och näringsriktigt som möjligt. Det innehåller därför mer fullkorn och mindre socker än andra söta kex. Bixit Mellanmålskex kommer i två goda smaker: Original, som har en naturlig smak av havre och Blåbär, som innehåller bitar av bär. Enkelt och gott i bilen eller på jobbet, på väg till träningen eller när man ska hämta barnen. – Vi ser att det finns en stor efterfrågan på mellanmålsprodukter som är nyttigare och lätta att ta med. Bixit Mellanmålskex ligger därför helt rätt i tiden, säger Lena Söderberg, marknadschef på Göteborgs Kex. Med hela 47 % fullkorn i Bixit Original och 44 % fullkorn i Bixit Blåbär ger produkten en äkta mättnadskänsla. Bixit Mellanmålskex är ett fiberrikt fullkornskex som underlättar att hålla energin på en jämn nivå, vilket gör dagen lättare. - Vi har gjort GI-analyser som visar att Bixit har ett GI-värde på ca 44, vilket innebär lågt GI. Vi kommer dock inte att GI-märka produkten i Sverige eftersom det strider mot SNF:s (Swedish Nutrition Foundation) regler för hälsopåstående. Men Bixit kommer att märkas med lågt GI i Norge där det är tillåtet, säger Kristoffér Sunér, kvalitetschef på Göteborgs Kex. Mellanmål är en viktig del av vår måltidsordning. Mellan 10-15 % av dagens energi bör komma från mellanmål. Det motsvarar ca 200-250 kcal fördelat på två-tre mellanmål för en kvinna med stillasittande arbete. Mellanmål har till syfte att ge kroppen energi för att orka med dagens aktiviteter. Varje förpackning innehåller 8 portionsförpackningar som vardera innehåller två kex. En förpackning med 8 x 2 kex kostar ca 24 kr. För näringsinformation, se bilaga. Bixit Original och Bixit Blåbär är precis som alla kex och kakor från Göteborgs Kex fria från transfett. Lena Söderberg, marknadschef, 070-647 02 43 Helena Giertz, pressansvarig Göteborgs kex, 070-608 00 53, helena.giertz@procordiafood.com Om Göteborgs Kex Göteborgs Kex är Sveriges ledande leverantör av kex och kakor. Företaget hade 2004 en omsättning på 1 miljard kronor och har ca 500 anställda. Göteborgs Kex utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Ballerina, Singoalla, Brago, Café Brownie, SmörgåsKex, Digestive och Kung Oscar. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Kungälv. Göteborgs Kex AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.