Brago Bokstavskex på lästurné med ABC-bok

Brago Bokstavskex på lästurné med ABC-bok

Lagom till höstlovet, även kallat läslovet, släpps boken ”Hur låter bokstaven?” som är en ABC-bok som fokuserar på bokstavsljuden. Med boken vill logopeden Susanna Cabander skapa ett nytt sätt för barn att ta det första steget att lära sig läsa. Den 21 oktober åker hon på releaseturné i samarbete med Brago Bokstavskex.

Logopeden Susanna Cabander gör författardebut med ”Hur låter bokstaven?” som släpps nu i veckan. Boken fokuserar på att lära barnen bokstävernas språkljud genom att spela upp ljuden och samtidigt koppla dem till bokstäverna med stöd av bilder. Det gör att det blir lättare för barnen att förstå sambandet mellan bokstav och språkljud. På så sätt förbättras deras förutsättningar att knäcka läskoden.

- Jag fick idén till boken när jag skrev mitt examensarbete om läsinlärning under logopedutbildningen. Det var tydligt att barn som tidigt lär sig göra kopplingen mellan bokstav och språkljud har ett stort försprång i sin tidiga läsutveckling. Jag började undra varför det här inte lärs ut på ett tydligare sätt, både i befintliga ABC-böcker och när du ska lära barn alfabetet i allmänhet, berättar Susanna.

Efter sin examen började hon därför ta fram ”Hur låter bokstaven?” som alltså är en helt ny typ av ABC-bok med både bilder och ljud.

- Vi tycker att Susannas bok väcker nyfikenheten att lära sig läsa på ett nytt och inspirerande sätt och att kombinera läsinlärningen med Brago Bokstavskex känns som en perfekt kombination, säger Stina Petrini, Kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Välkommen att titta närmare på boken i butik! Brago Bokstavskex bjuder samtidigt på sina populära bokstavskex. Startskottet för releaseturnén går den 21 oktober på ICA Maxi i Eskilstuna mellan kl 13 och 18. Därefter följer turnéstoppen:

• 28 oktober kl 13:00-18:00 på ICA Maxi i Köping
  • 31 oktober kl 11:00 på Akademibokhandeln Lidingö
  • 1 november kl 11:00 på Akademibokhandeln Fältöversten
  • 2 november kl 15:00 på Akademibokhandeln Mörby Centrum
  • 4 november kl 15:00 på Akademibokhandeln Hötorget

För mer information, kontakta:
Susanna Cabander
Mejl: susanna@prolingus.se