Cederroth First Aid Kits har utsetts till vinnare av Svensk Forms designpris Design S i kategorin Industridesign.

Cederroth First Aid Kits fick alla rätt

Cederroth First Aid Kits har utsetts till vinnare av designpriset Design S, Sveriges Nationella Designutmärkelse från Svensk Form. Priset togs emot tillsammans med designbyrån Veryday.

– Vi är fantastiskt stolta över att tillkännage att Cederroth First Aid Kits tilldelades Designpriset S i kategorin Industridesign. Detta är det andra designpriset som First Aid Kits erhållit. Förra gången belönades vi med det prestigefulla Red Dot Design Award, säger Marie-Louise Stenhammar, brand manager Orkla Care.

Juryns motivering:
Alla rätt! Genomtänkt och självklar från första anblick.
En design som levererar trygghet och tydlighet när det behövs som mest. Med potential att bli en framtida designklassiker.

– Vem som helst ska kunna ge första hjälpen oavsett förkunskaper eller vilket språk man talar. Därför är användarvänligheten grundläggande för First Aid Kits design. Produkterna måste vara lättförståeliga med så genomtänkta pedagogiska instruktioner i bildform, att det i en stressad situation är lätt att hitta rätt produkt – och det ska kunna gå snabbt, säger Marie-Louise Stenhammar.

Priset togs emot tillsammans med designbyrån Veryday vid en ceremoni på Berns Salonger.

Uppdragsgivare: Orkla Care AB /Cederroth First Aids
Designbyrå: Veryday
Projektledare: Pelle Reinius
Senior Designer: Anna Carell

Läs mer om designtävlingen här http://design-s.se/

För ytterligare information vänligen kontakta:
Marie-Louise Stenhammar, Group Senior Brand Manager, Orkla Care
Tel: +46 76 721 82 07, e-post: Marie-Louise.Stenhammar@orkla.se

Magdalena Grimsvik, kommunikation och CSR, Orkla Care
Tel: +46 70-610 11 62, e-post: Magdalena.Grimsvik@orkla.se

Affärsområdet Wound Care, en del av Orkla Care, säljer och utvecklar konsumentprodukter inom sårvård och Första Hjälpen-produkter för arbetsplatser och industrin. De största varumärkena är Salvequick, Salvelox och Dr San inom B2C samt Cederroth First Aid inom B2B. Orkla Wound Care har en lång historia och erfarenhet av konsumentdriven innovation inom sårvårdskategorin och har utvecklat en portfölj av starka varumärken med en marknadsledande position såväl på de Nordiska marknaderna, som i Spanien, Ungern, Polen, Tyskland (endast B2B) och Italien.

Presskontakt Kommunikationschef Mediefrågor främst kopplat till Orkla Care och Orkla Confectionery & Snacks verksamhet.

Presskontakt Kommunikationsdirektör Mediefrågor om Orkla som företag.