Delfinalister utsedda i Årets Felix

Sex skolor är uttagna som delfinalister i andra upplagan av skolkökstävlingen Årets Felix.
Det är otroligt glädjande att se vilken kompetens det finns i våra svenska skolkök. I år är det tydligt att samtliga delfinalister arbetar hårt med att på olika sätt ta tillvara överbliven mat och att involvera eleverna så att lunchen blir en uppskattad paus i elevens vardag, säger Brian Mårtensen, måltidsutvecklare på Procordia.

De skolor som tagits ut som delfinalister är Askims montessoriskola i Askim, Brottkärrskolan i Hovås, Bruksgymnasiet i Gimo, Lindåsskolan i Billdal, Oscar Fredriksskolan i Göteborg samt Vallhamra skolan i Partille.

Procordia har introducerat skolkökstävlingen Årets Felix för att stimulera och inspirera till matglädje och kreativitet bland svensk skolkökspersonal.

– Vi vet att duktig, ambitiös och kreativ skolpersonal försöker skapa goda, variationsrika och näringsriktiga måltider inom många gånger snäva ekonomiska ramar. Vi vill vara med och utveckla svensk skolmat och vår ambition är att få in matglädje i skolköken, säger Magnus Selin, direktör Food Solutions, Procordia.

Tävlingsupplägget för årets upplaga av Årets Felix har varit något annorlunda eftersom skolorna förutom att svara på ett antal frågor även har fått tävla med två tävlingsrecept där kravet varit att en av rätterna ska vara vegetarisk samt att minst en av rätterna ska innehålla en fryst potatis- eller köttfärsprodukt från varumärket FELIX frysta sortiment.

De frågor skolköken svarat på handlar om både produkter som används i matlagningen, samarbetet mellan ledning och övrig personal i köket, hantering av svinn och hur man får eleverna att våga prova nya rätter samt att bifoga receptet på favoriträtten som serveras.

För att få en bättre uppfattning om hur samarbetet mellan kökspersonal och elever ser ut och hur skollunchen tas emot av eleverna på skolorna kommer en jury att besöka de sex delfinalisterna under september månad och därefter besluta vilka tre skolor som går vidare till final i Årets Felix. Finalen går av stapeln den 13 november i innovationsköket på Procordia i Eslöv. Förstapristagaren vinner 20 000 kronor som ska gå till inspiration och matglädje för hela köket, andra plats ger ett stipendium på 10 000 kr och tredje plats ett stipendium på 5 000 kr.

Finalisterna kommer att delges den 28 september.

För ytterligare information om Årets Felix: http://www.aretsfelix.se/

Brian Mårtensen, måltidsutvecklare, Procordia
Tel: 0765-385552, e-post: brian.martensen@procordia.se

Magnus Selin, direktör FoodSolutions, Procordia
Tel: 070-8292214, e-post: magnus.selin@procordia.se

Cecilia Sjöholm, kommunikationschef, Procordia.
Tel: 0765-385534, e-post: cecilia.sjoholm@procordia.se