Felix först i frysen med nya nyckelhålet

Felix blir först med frysta färdigrätter som uppfyller de nya skärpta kraven för nyckelhålsmärkning. Det är de två sortimenten Felix Klassiker och Felix Pasta som anpassats efter de nya riktlinjerna. Felix Klassiker, som lanserades i september, är åtta rätter med välbalanserad husmanskost. Satsningen är en del i Procordia Foods arbete med näring och hälsa och stor vikt har lagts vid att göra rätterna sunda och välsmakande. Nu uppfyller samtliga rätter de nya skärpta kraven för nyckelhålsmärkning och kommer att bära den nya symbolen från och med årsskiftet. – Eftersom vi satsar på näring och hälsa känns det extra kul att vara ensam på marknaden med ett komplett sortiment djupfryst husmanskost som uppfyller de nya hårda kraven för nyckelhålsmärkning, säger Helena Giertz. Även recepten för Felix Pasta har anpassats efter de nya kraven. Det blir en löpande övergång och i februari kommer samtliga Felix Pasta i butikerna att uppfylla kraven för nya nyckelhålet. För att få nyckelhålsmärka en färdigrätt ska den innehålla 400-750 kcal och minst 80 g grönsaker. Dessutom ställs krav på fett-, socker- och saltinnehåll. - Salt har blivit en aktuell fråga på senare tid och då har färdigmat diskuterats. Nu har vi nya nyckelhålet som bekräftar att Felix Klassiker och Felix Pasta är välbalanserade rätter även när det gäller salt, säger Helena Giertz. Felix Klassiker, som är Procordia Foods satsning på välbalanserad husmanskost, är en lyckad lansering. Sortimentet har på kort tid tagit andelar på marknaden för frysta enportionsrätter. Nu utökas sortimentet med ytterligare två rätter – Laxjärpe med dillsås och ris samt Kassler med örtsås och potatis, som lanseras vecka 10. Procordia Food har med de två nylanseringarna 17 nyckelhålsmärkta produkter. Arbetet med att justera de produkter som kräver ändrade recept har redan påbörjats. Samtliga produkter som bär nyckelhålet idag ska klara de nya riktlinjerna. Risifrutti® Fiber är en av de som redan idag klarar kraven för nya nyckelhålet. Felix Klassiker Laxjärpe och Felix Klassiker Kassler finns i butik från vecka 10 och kostar ca 23 kr. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 070-608 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.