Felix lanserar potatis & ugnsgrönsaker helt utan tillsatser

Felix lanserar potatis & ugnsgrönsaker helt utan tillsatser

Potatis- och rotfrukter har under senare år fått en rejäl renässans inte minst för att råvarorna är svenska, naturligt nyttiga och fettsnåla. Som ett svar på denna trend lanserar Felix ett nytt sortiment med potatis och ugnsgrönsaker som är helt fritt från E-nummer, aromer och andra tillsatsämnen.

Debatten kring tillsatser i maten har ökat ständigt sedan 2007. Dagens konsumenter ställer krav och vill ha produkter av hög kvalitet, som är naturliga och innehåller så få tillsatser som möjligt. Tillsatser används i maten för att den ska smaka gott, se god ut och, framför allt, vara säker för konsumenten.

- Vi är stolta över att presentera ett nytt potatissortiment som är helt fritt från tillsatser. Vi har arbetat intensivt för att ta fram produkter som smakar gott och som är helt naturliga. Exempelvis har vi valt bort färgade svarta oliver i Felix Medelhavsblandning till förmån för naturligt brunaktiga, säger Cecilia Sajland, Marknadschef för Felix.

Felix potatis & ugnsgrönsaker finns i tre varianter, Medelhavs-, Krögar- och Rotfruktsblandning. De nya produkterna innehåller grovt skurna bitar av potatis, rotfrukter och grönsaker, med kryddor som ger god smak och passar till det mesta. De enkla och rena kryddsättningarna gör också att konsumenten själv har möjlighet att sätta sin prägel på slutresultatet.

För att få hållbara produkter blancheras (förvälls) grönsakerna innan de friteras i vegetabilisk olja. Druvsocker tillsätts på hösten när sockerhalten i den nyskördade potatisen är låg. Efter hand som potatisen lagras bildar potatisen eget druvsocker och då behöver man inte tillsätta något ytterligare. Druvsocker har som funktion att ge färg åt potatisklyftorna.

Felix är ett av flera varumärken i Procordias portfölj. Företaget har sedan 2008 arbetat intensivt för att minska antalet tillsatser i sina produkter. Av de 319 tillsatser som är godkända av Livsmedelsverket använder Procordia idag 79. Målet är att minska antalet tillsatser ytterligare till 50 totalt. Ledstjärnan är att tillsatser endast används om de verkligen behövs och om de tillför en nytta för konsumenten.

På Procordias webbplats finns mer att läsa om hur företaget ser på tillsatser och den nya produktsöksfunktionen gör det enkelt att överblicka en produkts innehåll. Välkommen in på www.procordia.se

För ytterligare information, var vänlig kontakta;
Eva Nordholm, Informationschef Procordia, +46 706 95 00 05,
eva.nordholm@procordia.se

Information om Felix potatis & ugnsgrönsaker

Felix Rotfruktsblandning
Ingredienser: Potatis, morot, palsternacka, svartrot, vegetabilisk olja, salt, vitpeppar och druvsocker.
Till produkten har 48 % rotfrukter använts.

• Klyftor av stora potatisar med skal och grovt skurna morötter och palsternackor ger en rustik hemlagad karaktär. Svartrot tillför det där lilla extra som man själv kan ha svårt att få till.
  • Är enbart kryddad med salt och peppar för att ge ett brett användningsområde och ge konsumenten möjlighet att sätta sin egen prägel.
  • Fetthalt: 3,5 %
  • Pris ca 34,90 kr

Felix Krögarblandning
Ingredienser: Potatis, morot, broccoli, rödlök, vegetabilisk olja, salt, citronkoncentrat, svartpeppar och druvsocker.
Till produkten har 47 % grönsaker och rotfrukter använts.¨

• Potatishalvor av utvalda små potatisar, grovt skurna morötter stora buketter av broccoli och stora klyftor rödlök.
  • Modernt kryddad med citron och krossad svartpeppar ger blandningen en härlig fräschör.
  • Fetthalt: 2,2 %
  • Pris ca 34,90 kr

Felix Medelhavsblandning
Ingredienser: Potatis, romanabönor, syltlök, grillad röd paprika, oliver, vegetabilisk olja, salt, kryddor (oregano, basilika och vitlök) och druvsocker. Till produkten har 42 % grönsaker använts.

• Klyftpotatis med skal och blandning av grönsaker som i färg och smak ger associationer till Italien och Medelhavet.
  • Tydlig kryddning framhäver vitlök, basilika och oregano.
  • Fetthalt: 3,7 %
  • Pris ca 36,50 kr