Fiberrika hälsobröd med tranbär

Nu lanseras FiberRik Tranbär, ett hälsobröd med nästan dubbelt så mycket kostfibrer som vanligt knäckebröd. Tranbären ger kexen en frisk och syrlig smak, som ligger helt rätt i tiden. – FiberRik är ett sunt alternativ och passar bra både till frukost, lunch och på kvällen. Det kommer nog att bli en favorit hos hälsomedvetna och de som vill öka sitt intag av kostfiber, säger Ulrica Malmqvist, produktchef på Göteborgs Kex. Svenskarna har ett stort hälsointresse, vilket också har ökat intresse för nyttig mat. Nu lanserar Göteborgs Kex FiberRik Tranbär som innehåller hela 29 procent kostfibrer. Det är nästan dubbelt så mycket som ett vanligt knäckebröd. Det höga kostfiberinnehållet i FiberRik kommer från vetekli. Fibrer har flera positiva egenskaper. Bland annat ökar fiber mättnadskänslan, genom dess förmåga att binda vatten. Dessutom håller det magen igång. Enligt de Nordiska Näringsrekommendationerna bör vi äta ca 25-35 g fiber per dag. I Sverige äter vi dock för lite fiber. Enligt undersökningen Riksmaten från Livsmedelsverket äter vi endast halva mängden av rekommenderat intag. Två skivor FiberRik Tranbär ger ca 5 g fiber, vilket motsvarar 15-25 % av rekommenderat dagligt intag. Att valet av smaksättare för det nya hälsobrödet föll på tranbär var ingen slump. – Det smakrika bäret ligger i tiden och dessutom är det väldigt gott att kombinera med olika pålägg. Det har en fin frisk smak med sötma som till exempel passar väldigt bra till exempel till en god färskost med en bit knaprig paprika på, säger Ulrica Malmqvist. För digital bild och pressmeddelande, gå in på www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex Produktinformation FiberRik Tranbär finns i butiker i hela landet från oktober. De finns i knäckebrödsavdelningen. En förpackning 125 gram och kostar ca 17 kr. Sedan tidigare finns FiberRik Solros. Näringsinformation FiberRik Tranbär innehåller per 100 g: 280 kcal, 12 g protein, 50 g kolhydrat (varav 16 g socker), 3,5 g fett (varav 0,7 g mättat), 29 g kostfiber, <0,5 g natrium. FiberRik Tranbär är nyckelhålsmärkt. Precis som övriga produkter från Göteborgs Kex är FiberRik Solros och FiberRik Tranbär fria från transfett. För mer information kontakta gärna: Åsa Scherling, PR-ansvarig Göteborgs Kex 0706-08 02 24, asa.scherling@procordiafood.com Ulrica Malmqvist, produktchef Fiberrik, Göteborgs Kex 0706-47 02 64 Om Göteborgs Kex Göteborgs Kex är Sveriges ledande leverantör av kex och kakor. Göteborgs Kex utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Ballerina, Singoalla, Brago, Café Brownie, Digestive och Kung Oscar. Produktion sker vid företagets fabriksanläggning i Kungälv. Göteborgs Kex AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.