Finalister utsedda i Årets Felix

Procordia har introducerat skolkökstävlingen Årets Felix för att stimulera inspiration, matglädje och kreativitet bland svensk skolkökspersonal.
– Ambitionen med Årets Felix är att starta en ny tradition där vi utmanar och ger eldsjälarna i skolköken ett erkännande. Tävlingsbidragen vittnar om starkt engagemang och omtanke om eleverna och miljön, förklarar Magnus Selin, direktör för FoodSolutions vid Procordia.

De frågor skolköken svarat på handlar om både produkter som används i matlagningen, samarbetet mellan ledning och övrig personal i köket, hantering av svinn och hur man får eleverna att våga prova nya rätter samt att bifoga receptet på favoriträtten som serveras. Juryn har utifrån svaren valt ut tre finalister. Skinteboskolan, Nordhemsskolan och Närlundaskolan går vidare till finalen som hålls den 15 november i Procordias provkök i Eslöv, Skåne. Finalisterna med ett team på tre personer får på plats inför en jury och publik skapa egen komponerad rätt samt en skollunch utifrån en okänd råvarukorg. Förstapristagaren vinner 20 000 kronor som ska gå till inspiration och matglädje för hela köket.

– Finalisterna har stuckit ut på något vis i t ex sitt sätt att arbeta, lösa ett problem eller genom att på annat sätt visa prov på kreativitet. Vi har fått in många goda recept från tävlingsdeltagarna. Framöver hoppas vi kunna publicera dessa i en kokbok, säger Brian Mårtensen.

Skollunchen är ett viktigt och omdiskuterat mål för barnen och från och med juli 2011 gäller en ny skollag som innebär att kommunerna ska erbjuda fria skolluncher med bra näringsinnehåll. Skillnaderna mellan olika skolor är stora.

– Vi vet att duktig, ambitiös och kreativ skolpersonal försöker skapa goda, variationsrika och näringsriktiga mål inom många gånger snäva ekonomiska ramar. Vi vill vara med och utveckla svensk skolmat och vår ambition är att få in matglädje i skolköken. En tävling som Årets Felix tror och hoppas vi kan vara ett sätt att stimulera och utmana personalen på i den riktningen, säger Magnus Selin.

Den 17 oktober offentliggörs juryn.

För ytterligare information om Årets Felix: http://www.aretsfelix.se/

Brian Mårtensen, måltidsutvecklare, Procordia
Tel: 0765-385552, e-post: brian.martensen@procordia.se

Magnus Selin, direktör FoodSolutions, Procordia
Tel: 070-8292214, e-post: magnus.selin@procordia.se

Cecilia Sjöholm, kommunikationschef, Procordia.
Tel: 0765-385534, e-post: cecilia.sjoholm@procordia.se

Procordia tillagar mat och dryck med kärlek och omtanke om människor och miljö. Våra varumärken är Felix, BOB, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Fun Light, Den Gamle Fabrik, Liva och Paulúns. Procordia är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Vi hade 2010 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har ca
1 000 anställda i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.