Födoämnesöverkänsliga barn känner sig särbehandlade

Nästan vart tredje barn är allergiskt och omkring 5-8 procent har någon form av födoämnesöverkänslighet. Det är viktigt att barn inte känner sig särbehandlade i skolan, men studier har visat att många födoämnesöverkänsliga barn upplever att serveringen av skolmat är mycket jobbig, till och med diskriminerande. Procordia Food har uppmärksammat situationen för födoämnesöverkänsliga barn och under varumärket Liva tagit fram ett nytt sortiment av rätter för storhushåll - som alla barn kan äta. Rätterna är garanterat fria från gluten, laktos, mjölkprotein, sojaprotein och äggprotein. Jobbigt och pinsamt att få annan mat än övriga barn Birgitta Marklund har skrivit en doktorsavhandling vid Karolinska Institutet om allergier och födoämnesöverkänslighet kopplat till det sociala livet hos barn och ungdomar. I studien framkommer det att födoämnesöverkänsliga barn och ungdomar tycker det är jobbigt och pinsamt att få annan mat än övriga barn och att även behöva hämta den på annan plats. De känner sig särskiljda och annorlunda, vilket kan vara mycket känsligt i skolåldern. Genom att i den mån det är möjligt servera samma mat till alla barn i skolan undviks detta problem. Sex nya färsrätter, som alla barn kan äta Procordia Food lanserar sex olika färsrätter, som är garanterat fria från gluten, laktos, mjölkprotein, sojaprotein och äggprotein. De är godkända av Livsmedelsverket och kvalitetssäkrade, vilket innebär att det inte kan finnas spårämnen av dessa allergener. - Att kunna tillhandahålla rätter som alla kan äta och som förebygger att födoämnesöverkänsliga barn känner sig särskiljda är mycket viktigt, säger Karin Nordgren, produktchef färdigmat, Procordia Food, Restaurang och Storhushåll. En helt ny produktionsanläggning har byggts för de nya färsrätterna. Produktionen sker enligt Livsmedelsverkets föreskrifter om SärNär-produktion. - Det har varit ett omfattande arbete att förbereda produktionsanläggningen för tillverkning av dessa rätter. Nu kan vi garantera att de är fria från minsta lilla spårämne av dessa allergener, vilket annars kan vara allt som behövs för att en födoämnesöverkänslig ska bli sjuk. Vi hoppas också att vi genom denna satsning kan underlätta för landets förskole- och skolkök, säger Karin Nordgren. Pressbilder samt ytterligare information om Birgitta Marklunds avhandling, födoämnesöverkänslighet och allergi samt om Liva finns som bifogad Pdf-fil, alternativt att ladda ner på www.newsdesk.se/pressrum/procordia För mer information om Liva, gå in på hemsidan www.liva.se För mer information kontakta: Åsa Scherling, PR-ansvarig Procordia Food Mobil: 070-608 02 24, e-post: asa.scherling@procordiafood.com Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2006 en omsättning på 3,1 miljarder kronor och har 1 300 anställda. Procordia Food tillverkar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.