​Från Eslöv till Erfurt – gastronomer med siktet inställt på OS-guld i Culinary Olympics

Till vardags jobbar Tomas Gustafsson och Robert Friedrich som gastronomer på Orkla Foods Sverige. Den 25 oktober gör de upp om OS-guldet i Culinary Olympics tillsammans med sina lagkamrater i Skåne Kulinar.

Med flera OS-medaljer i bagaget och senast ett VM-guld från 2014 har det nu återigen blivit dags för det skånska kocklaget Skåne Kulinar att dra på sig tävlingsrockarna. Culinary Olympics, i folkmun mer känt som ”Matlagnings-OS”, arrangeras i tyska Erfurt och i år deltar mer än 50 internationella lag från tre världsdelar.

– Vi tävlar för att vinna. Under två års tid har vi tränat och testat gastronomins gränser och drivkraften i att återvända med ett OS-guld är större än någonsin, säger Tomas Gustafsson, lagkapten för Skåne Kulinar som i år gör sitt tredje OS.

Till vardags arbetar han och lagkamraten Robert Friedrich som gastronomer på Orkla Foods Sverige med ansvar för att utveckla nya smaker och produkter i sortimentet. Tomas har bland annat utvecklat nyheten Felix Ekologiska Hummus och Fredrik det populära Paulúns Superknäcke.

De senaste två åren har laget lagt stor del av sin lediga tid i Orkla Foods Sveriges innovationskök i Eslöv för träning och förberedelser inom stängda dörrar.

Skåne Kulinar tävlar i den regionala tävlingsklassen, vilket innebär att de ska tillaga en buffé för åtta personer bestående av fyra tapas, tre terriner, tre förrätter, en femrättersmeny, fyra desserter och fyra petit-fourer. Menyn, som hittills varit hemlig, kommer att avslöjas den 9 oktober då tävlingsbidraget visas upp för media och allmänheten. Förutom att imponeras av tävlingsbidraget kommer besökarna kunna ställa frågor till lagmedlemmarna.

Tid och plats: Söndag 9 oktober klockan 10 i Vårt Kök, Orkla Foods Sverige, Isbergsgata 9B i Malmö. Du kan även följa Skåne Kulinars resa på Instagram: @skanekulinar