FUN Light Sparkle - Sätter smak på vattnet du kolsyrar hemma

900000 hushåll i Sverige har en egen kolsyremaskin. FUN Light tar greppet om denna växande marknad genom att lansera FUN Light Sparkle - ett koncentrat speciellt framtaget för kolsyrat vatten. Tre smaker, Orange Pitanga, Lemon Pomelo och Cola, ger bubbelvattnet en läskande fräsch smak.

Under de senaste åren har fokus på miljön blivit alltmer intensiv och fler väljer bort att bära hem vattenflaskor från affären, för att istället göra eget bubbelvatten eller läsk hemma. Detta både är praktiskt och bättre för miljön. Svenskt kranvatten är bland det bästa i världen.

I dagsläget äger 30 % av kvinnor och män i åldern 20-50 år en kolsyremaskin* och det bubblas cirka 180-240 liter kolsyrad dryck per maskin och år**. Som variation mellan varven väljer många att smaksätta sitt kolsyrade vatten, vilket är orsaken till att efterfrågan på prisvärda och framförallt goda smaksättare ökar.

Som ett svar på denna efterfrågan lanserar FUN Light sortimentet "Sparkle" med läskkoncentrat i tre fräscha smaker - Orange Pitanga, Lemon Pomelo och Cola. FUN Light Sparkle tillverkas i Kumla och behöver därför inte fraktas lång väg för att nå ut till konsumenterna. Smakerna är speciellt valda och utvecklade för att passa bra med just kolsyrat vatten.

- Med FUN Light Sparkle får du en kolsyrad dryck, helt utan kalorier, med lika fräsch smak som din favoritläsk. Dessutom slipper du bära hem tunga flaskor från affären, säger Jennie Walldén, Senior Brand Manager för FUN Light på Procordia.

*Källa: Zapera, 2008

**Källa: Empire

Produktfakta

FUN Light Sparkle finns i butik från vecka 45. En flaska innehåller 0,5 liter och ger 6,5 liter färdig dryck. Priset ligger runt 22 kr.

För mer information vänligen kontakta:

Helena Giertz, Informations- och Personaldirektör, Procordia

tel. 070 608 00 53, helena.giertz@procordia.se

Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2007 en omsättning på 3,1 miljarder kronor och har 1 200 anställda. Procordia tillagar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light, Pastella, Grandiosa och Liva. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro, Vansbro och Hofors. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.