Grumme först på marknaden med att ersätta plast med kartong för sköljmedel

Grumme först på marknaden med att ersätta plast med kartong för sköljmedel

Att minska klimatutsläppen är en av vår tids viktigaste miljöutmaningar. För att göra det behöver utsläppen från vår fossila plastanvändning minska. Efter att i våras varit först på marknaden med att ersätta förpackningarna för flytande tvättmedel i plast med en helt ny förpackningslösning i kartong, fortsätter nu Grumme med sitt sköljmedel. Genom bytet från plast till kartong på både tvättmedel och sköljmedel sparar Grumme årligen mer än 40 ton plast.

- Övergången från plastförpackningar till kartong har varit den största och mest utmanande hållbarhetssatsningen hittills för Grumme. Den nya kartongförpackningen har blivit populär både hos kunder och konsumenter som vill göra hållbara val, därför utökar vi nu satsningen även till våra sköljmedel, säger Julia Mortensen, marknadschef på Orkla Care Sverige.

Den nya förpackningen innebär en drastisk reduktion i fossil plastförbrukning då både kartongen och korken är träbaserade från nordisk skog. Grummes sköljmedel är också miljömärkt med Bra miljöval, som innebär att produkten och dess förpackning är så skonsam som möjligt för människa och miljö.

Grumme produceras i Orklas produktionsanläggning i norska Ski, med hjälp av 100% förnybar energi. Grumme är en del av Orklakoncernen, vars förpackningsmål till 2025 är att 100% av förpackningarna ska vara återvinningsbara, 75% ska vara gjorda av återvunnet material och 50% av plastförpackningarna ska vara tillverkade av återvunnet eller förnybart material.

Visste du att:

Panta förpackningen
Visste du att du kan panta Grummes förpackningar? Grumme tänker hållbarhet i varje led och strävar efter att göra varje del i produktion och användning så hållbar som möjligt. Sedan år 2020 år har Grumme ett samarbete med Bower som innebär att konsumenterna kan panta sina Grumme-förpackningar. Bower är en app som uppmuntrar till återvinning genom att belöna konsumenter varje gång de återvinner. Tjänsten ger också företag en inblick i hur produkternas livscykel ser ut i verkligheten.

Miljö- och veganmärkt sortiment
Alla tvättmedel och sköljmedel från Grumme är miljömärkta med Svanen eller Bra miljöval. Dessutom är de veganmärkta med en certifiering från Vegan Society.

Konsumenter har höga krav på klimatvänlighet
- Fler än var tredje svensk, 36 procent, är villiga att sluta köpa produkter från varumärken som inte är klimatvänliga.
- Nästan hälften av alla svenskar (47%) köper refill för tvättmedel och hygienprodukter.
- Hela 65% av svenskarna anser att det viktigt att de produkter de köper har återvinningsbara förpackningar.