Svenska folket uppfattar Grumme som branschens mest hållbara varumärke

Svenska folket uppfattar Grumme som branschens mest hållbara varumärke

Grumme har utsetts till branschvinnare i kategorin Städ- och hygienartiklar i Sustainable Brand Index 2023 (SBI), Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Att vara branschvinnare innebär att varumärket enligt svenska konsumenter uppfattas som det mest hållbara i sin kategori.

För Grumme, ett välkänt och älskat varumärke inom Orklakoncernen, har hållbarhet varit en ledstjärna sedan varumärket grundades år 1882. Grumme har ambitiösa hållbarhetsmål som ställer höga krav på smarta innovationer och nya förpackningslösningar. Produkterna innehåller råvaror som är valda med stor omsorg om natur och klimat och innehåller inga onödiga tillsatser. Alla produkter är miljömärkta med Svanen eller Bra miljöval. Inga produkter testas på djur eller innehåller ämnen från djur. Dessutom är stor del av sortimentet veganmärkta med en certifiering från Vegan Society.

- För att kunna göra skillnad för klimatet och miljön behöver vi tänka om, tänka nytt och tänka cirkulärt. Därför försöker vi på Grumme verkligen att tänka hållbarhet i varje led och hjälpa konsumenterna att minska sina klimatavtryck utan att kompromissa på kvalitet. Vi är så väldigt stolta över att svenska konsumenter också uppfattar det, säger Johanna Hjälm, Brand Manager på Orkla Care i Sverige.

Hållbarhet i många led
    Sedan år 2020 år har Grumme ett samarbete med Bower som innebär att konsumenterna kan panta sina Grumme-förpackningar. Bower är en app som uppmuntrar till återvinning genom att belöna konsumenter varje gång de återvinner. Tjänsten ger också företag en inblick i hur produkternas livscykel ser ut i verkligheten.

Grumme flytande tvättmedel och sköljmedel kommer i en certifierad CarbonNeutral®-förpackning som är tillverkad av mer än 90% förnybara råvaror. Korken är träbaserad och tillverkad av restavfall från hållbart skogsbruk. En CarbonNeutral®-förpackning kompenserar för alla utsläpp som är förknippade med kartongen, från råvaruproduktion, transport, tillverkning, avfall, och distribution till detaljhandeln.

- Övergången från plastförpackningar till kartong var en av de största och mest utmanande hållbarhetssatsningen hittills för Grumme. Vi skapade en förpackning som är mer hållbar och innebar en drastisk plastreduktion från tidigare förpackningar med mer än 38 ton per år. Jag tycker att det visar prov på vilken stor skillnad man kan göra med en innovativ förpackningslösning, säger Johanna Hjälm, Brand Manager på Orkla Care Sverige.

Om undersökningen
      Rankingen visar hur varumärken uppfattas gällande hållbarhet. Definition av hållbarhet som används i undersökningen är de globala målen för hållbar utveckling; Sustainable Development Goals.Sustainable Brand Index™ är Europas största oberoende varumärke studie om hållbarhet, grundad 2011 av SB Insight i Sverige. Sustainable Brand Index™ mäter hållbarhetsuppfattningen varumärken över branscher och länder. Under 2023 har 80 000 respondenter intervjuats i Norden, Nederländerna och Baltikum, varav 29 000 i Sverige. Målgruppen för studien är allmänheten (konsumenter) 16-75 år. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning och intervjuerna genomfördes runt årsskiftet 2022/2023. I den svenska delen av studien ingick 418 varumärken verksamma inom 36 branscher.