Högre halt EPA och DHA i Pikasols kapslar

Högre halt EPA och DHA i Pikasols kapslar

Efter en kvalitetsanalys har andelen EPA och DHA i Pikasol Forte Original nu kunnat justerats upp. Det innebär att kapslarna nu har den högsta halten av dessa viktiga fettsyror bland samtliga Omega-3 produkter som säljs på svenska apotek.

Det är de kontinuerliga kvalitetsanalyserna som borgat för att vi nu kan garantera en ännu högre andel av omega-3 fettsyrorna EPA och DHA i Pikasol Forte Original. Detta är viktigt, inte minst för att det är dessa fetter som ligger till grund för omega-3 och dess positiva effekter på hjärtat*

– Vi har alltid varit stolta över att kunna erbjuda en högkoncentrerad fiskolja med stor andel av de medicinskt viktiga omega-3 fettsyrorna EPA och DHA. Nu känns det extra bra att vi genom nya analysresultat faktiskt kan garantera en ännu högre halt av dessa två omega-3 fettsyror i Pikasol, säger Emma Fredman, Produktchef på Orkla Care.

Så ser skillnaden ut efter mätningen

Pikasol Forte Original tidigare (1 kapsel)Pikasol Forte Original idag (1 kapsel)
Högkoncentrerad fiskolja1000 mg1000 mg
Varav totalt Omega-3-fettsyror i naturlig triglyceridform600 mg660 mg
EPA310 mg320 mg
DHA220 mg240 mg

Nu en ännu finare gåva till kroppen

Pikasols gyllene Omega-3-kapsel är en fin gåva att ge till sig själv. Den kommer med näring från havet. Vår fiskolja utvinns ur vild djuphavsfisk som har levt ett rörligt och fritt liv i Stilla Havet och är rik på fettsyror.

* Den gynnsamma effekten på hjärtat uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg EPA och DHA. 2 kapslar Pikasol Forte Original innehåller hela 640 mg EPA och 480 mg DHA.

Orkla Care är en seriös och kvalitativ leverantör olika typer av kosttillskott. Vi värdesätter högt vår trovärdighet och är certifierade enligt branschorganisationen Svensk Egenvårds riktlinjer ”Säkra kosttillskott till konsument”. Certifieringskriterierna har Svensk Egenvård tagit fram tillsammans med LRQA och bygger på branschriktlinjerna för kosttillskott och sport- och viktminskningsprodukter samt ett antal internationellt erkända livsmedelsstandarder.

Certifieringen innebär att vi åtagit oss ansvar att arbeta enligt fastlagda kriterier och regelbundet granskas för att säkerställa att vi fortfarande uppfyller kriterierna för den hårda certifieringen.

Certifieringen av ”System för säkra kosttillskott, Sport- och viktminskningsprodukter” är tidsbegränsad till en treårsperiod. Detta innebär att om vi vill fortsätta att vara en certifierad och kvalitetssäkrad leverantör kommer vi genomgå ytterligare en revision likt den vi genomgick när vi blev certifierade.

När det gäller vår Omega-3 är vi stolta medlemmar i Goed Omega-3 samt för Möller’s Tran även i den internationella miljöorganisationen Friends of the sea.