Ingen midsommar utan sill och matjes

Ingen midsommar utan sill och matjes

Matjessillen är den mest populära sillen vid midsommar. Under midsommarveckan säljs 30 % av årsvolymen, totalt 3,5 miljoner matjesburkar!

Precis som vid framställning av vin och ost är lagring viktig för kvaliteten på matjessillen.

- Att ta fram den perfekta matjessillen är ett riktigt hantverk. Våra erfarna råvaruinköpare, eller sillkontrollanter, kan genom att känna och se på sillen avgöra hur den ska lagras, säger Maria Alexandersson, produktchef på Abba Seafood.

Sillen kan, beroende på råvaran, t ex behöva lagras olika länge och i olika temperatur. Sillen lagras i tempererade bergrum, där den övervakas noggrant för att den ska lagras precis lagom länge och få den perfekta smaken och konsistensen.
Det är också viktigt att sillen har fångats vid rätt tidpunkt. Det gäller för såväl klassisk rundkryddad matjes som vanlig filékryddad. Därför fångas all Abbas matjessill under en kort period i augusti och oktober, då sillens fetthalt är den rätta, mellan 16 och 18 %. Sillen fiskas i Nordsjön, Skagerack, i havet utanför Lofoten och utanför Island.

Det svenska namnet matjessill är historiskt känt sedan 1754. Namnet Matjes kommer från holländskans Maatjesharing som betyder jungfrusill. Till matjesfilé används nämligen icke könsmogen ungsill. Holländsk och svensk matjessill skiljer sig dock åt, framför allt vad gäller kryddning och smak. Holländarna var först med det stora fisket av matjessill, omkring år 1400, i Nordsjön.
Men det är inte bara matjessill som svenskarna äter till midsommar, utan midsommar är också en stor sillhögtid. Lagom till sommaren lanserades Abba Midsommarsill. Den är smaksatt med klassiska svenska sommarsmaker som dill och gräslök. En blivande favorit på sommarens fester.

- Det känns som att vi skapat den perfekta sommarsillen. Lägg till färskpotatis och du har midsommarlunchen klar, säger Maria Alexandersson.
Abba Midsommarsill är en ny krämigare sillinläggning som vänder sig både till inbitna sillälskare, som söker variation och yngre personer som hittat sillen och föredrar en krämigare variant. När locket på glasburken öppnas kommer doften av nyklippt gräslök och färsk dill.
Svenska folket äter allt mer sill året om, men framför allt står sill på menyn vid våra klassiska högtider: påsk, midsommar och jul.

För mer information kontakta gärna:

Maria Alexandersson, produktchef Abba sill, tfn 0705-26 11 54, maria.alexandersson@abbaseafood.se
Helena Giertz, informationsdirektör, 0413-654 41, 070-608 00 53, helena.giertz@procordiafood.com

Om Abba Seafood
Abba Seafood AB är Sveriges främsta leverantör av mat från havet. Företaget hade 2007 en omsättning på ca 1 miljard kronor och har 350 anställda. Abba Seafood tillverkar livsmedel under varumärkena Abba och Kalles. I sortimentet finns sill, ansjovis, matjes, caviar, kaviar, pastejer, fiskbullar, tonfisk, musslor skaldjur och fryst middagsfisk. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Kungshamn. Abba Seafood AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.