De innovativa Fyra skånska gryn kan vaireras på olika sätt i många kulinariska rätter

Innovativa Fyra skånska gryn till kulinariska restaurangrätter

Den gröna hälsotrenden och svenskarnas intresse för att äta mer vegetariskt* växer sig starkare. I takt med detta vill restauranger erbjuda sina gäster rätter som ger en sundare kosthållning, mindre kött och mer vegetariskt. För att möta den ökade efterfrågan lanserar FoodSolutions på Orkla Foods Sverige Fyra skånska gryn med Krögarklass, en fyrkornblandning sprunget ur den skånska myllan.

I samarbete med lokala odlare och Igelösa forskningscenter har FoodSolutions på Orkla Foods Sverige skapat en god och mättande kolhydratkälla. Fyra skånska gryn är en blandning av korn, havre, råg och vete. Grynen är enkla att tillaga, smaksätta och kan varieras i det oändliga. Variationsrikedomen av grynen möjliggör för minskat matsvinn. De överblivna grynen kan förvandlas till en fyllning i en wrap, en chokladbar eller serveras på en salladsbuffé.

- Vi vill erbjuda våra kunder inom restaurang och caféer läckra och hälsosamma produkter så att de kan tillaga och erbjuda sina gäster innovativa och nyttiga maträtter. Det finns en vilja att minska såväl matsvinn som klimatpåverkan genom att välja hållbar, grön och närproducerad mat, säger Ellinor Persson, marknadschef för FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

Fyra skånska gryn är utvecklat i ett samarbete mellan Orkla Foods Sverige och Igelösa Life Science utanför Lund. På Igelösa bedrivs medicinsk forskning för att reducera riskfaktorer för hjärt- och lungsjukdomar. Läkare och forskare samarbetar med ingenjörer, kockar och livsmedelstekniker.

- Lanseringen av fyra skånska gryn möter efterfrågan på en smakrik, snabbtillagad ingrediens som ger en härlig mättnadskänsla. Med Fyra skånska gryn kan man tillaga maträtter som mättar länge och som samtidigt ger en låg blodsockerhalt, säger Ewa Larsson, nutritionist på Igelösa Life Science.

Inspireras till att laga läckra hållbara rätter med Fyra skånska gryn av kockarna på Food Solutions

Läs mer om *Orkla Matbarometer 2016