Julpepparkakor i snygg presentförpackning

Lagom till högsäsongen lanserar Göteborgs Kex Våra bästa pepparkakor, som inte bara är Göteborgs Kex godaste pepparkakor, utan även de finaste och juligaste. Pepparkakorna kommer i blank silverfärgad ask som är garanterat svår att motstå att ge bort till sina redan snälla vänner. Nu är hösten här och det innebär att hela Kungälv, där Göteborgs Kex tillverkar sina pepparkakor, sveps in pepparkaksdoft. - Det är första tecken på att julen närmar sig här i Kungälv, då kan man börja räkna ner, säger Marita Bertilson, marknadsdirektör på Göteborgs Kex. Göteborgs Kex har levererat pepparkakor – och därmed julstämning – ända sedan starten 1888. 119 år senare, inför julen 2007, lanseras bageriets bästa pepparkaka i ”limited edition”. Pepparkakorna, som är präglade med texten ”God jul”, kommer i en vacker presentförpackning. – Våra bästa pepparkakor är precis som de heter – riktigt goda med en perfekt balans mellan kanel, nejlika och ingefära. Tillsammans med den fina förpackningen tror vi det kommer göra Våra bästa pepparkakor till julens storsäljare, säger Marita Bertilson. Pepparkakorna lanseras lagom till pepparkornas högsäsong, som börjar i november och sträcker sig fram till jul. Då sätter svenskarna i sig nära 9 miljoner förpackningar pepparkakor. Pepparkakor med lång historia Pepparkakor stod på menyn redan 1335 när Kung Magnus Eriksson gifte sig med sin Blanka av Namur, på 1700-talet slutade svenskarna använda peppar i kakorna och i dag på 2000-talet är pepparkakan fortfarande en storfavorit. Stora variationsmöjligheter Pepparkakor har en säregen smak som gör dem lämpliga att kombinera med andra smaker. Här följer några serveringsförslag: Med ädelost – pepparkakor med ädelost, gärna gorgonzola, på toppen har blivit en klassisk delikatess i juletid. Rör ut ädelosten med lite färskost för en mildare och krämigare variant, servera med varm glögg. Jul-cheesecake – byt ut digestivekexen i en vanlig cheesecake för en julig variant. Glassig julkula – rulla kulor av vaniljglass i krossade pepparkakor, servera med fruktsallad. Våra bästa pepparkakor kommer att säljas som ”limited edition” i butiker från oktober. Förpackningen innehåller 450 gram och kostar ca 50 kronor. För bilder, gå in på www.newsdesk.se/pressrum/goteborgskex För mer information kontakta gärna: Marita Bertilson, marknadsdirektör Göteborgs Kex, tfn 0706-470245 Åsa Scherling, PR-ansvarig Göteborgs Kex, 0706-08 02 24, asa.scherling@procordiafood.com Om Göteborgs Kex Göteborgs Kex är Sveriges ledande leverantör av kex och kakor. Göteborgs Kex utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Ballerina, Singoalla, Brago, Café Brownie, Digestive och Kung Oscar. Produktion sker vid företagets fabriksanläggning i Kungälv. Göteborgs Kex AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.