Kalles kommer ut som vegan – ännu en klassiker i växtbaserad tappning

Kalles kommer ut som vegan – ännu en klassiker i växtbaserad tappning

Tång ersätter den traditionella fiskrommen när Orkla lanserar Kalles kaviar i vegansk tappning i mars. Sedan tidigare har Orkla redan lanserat växtbaserade varianter av flera andra ikoniska varumärken som OLW cheez doodle®Vegan, Felix Vegetariska Delikatessbullar och Risifrutti Vegan.

- De animaliska råvarorna är de största klimatbovarna, så vi kommer absolut se fler veganska varianter av våra klassiker, säger Maria Tilly, marknadsdirektör för Orkla Foods Sverige.

Orklas konsumentundersökningar visar att det finns en stor efterfrågan av fler växtbaserade produkter och veganska alternativ är ett viktigt led i bolagets arbete för att minska klimatpåverkan av dess produkter. Veganska varianter av välkända produkter är ett sätt att få fler att våga testa växtbaserat. Undersökningar visar att smak är den viktigaste faktorn för att fler ska välja växtbaserat.

- Vi har jobbat med smaken till Kalles Vegan i över två år och nu fått till en produkt som har en perfekt balans mellan sälta, sötma och rökighet, precis som Kalles ska ha. Med Kalles Vegan vill nå en ny, yngre målgrupp som helt eller delvis äter vegetarisk kost med målet att göra kategorin kaviar mer relevant och driva den framåt., säger Maria Tilly.

Kalles Vegan är en helt vegansk produkt. Den har en mild smak och är gjord på tångcaviar och tillverkas i Orklas fisk- och sjömatsanläggning i Kungshamn.

Kalles Vegan är naturligt rik på omega-3. Den har ca 30 procent lägre klimatpåverkan än originalet. Kalles Vegan kommer att finnas i butik från och med vecka 11. Rekommenderat pris är 23,50 kronor.

Snabb fakta om Kalles kaviar

Kalles kaviar började säljas 1954 och av originalet säljs idag en produkt var tredje sekund i Sverige. Tycker det blir bättre med: Om man klämmer ut den mängden Kalles vi äter i Sverige på ett år räcker det till 1,6 varv runt jorden.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.