Kan färre rapar minska Felix köttbullars klimatavtryck?

Kan färre rapar minska Felix köttbullars klimatavtryck?

Genom ett svenskt innovationsprojekt inom livsmedelsföretaget Orkla testas nu hur klimatsmartare nötkött kan användas i svensk livsmedelsproduktion. Först ut är en provtillagning på Orklas anläggning i Eslöv av 2 000 förpackningar Felix köttbullar, med kött som kommer från djur som ätit Volta Greentechs algfodertillskott. Tillskottet sänkte djurens metanutsläpp med 80 procent per dag vid inblandning i fodret.

Den mat vi äter står för cirka 30 procent av en familjs klimatutsläpp och det som står för den absolut största delen är kött.

- Vi jobbar brett med att inspirera konsumenterna att ställa om sina vanor och äta mer växtbaserat. Men vi behöver också driva på utvecklingen för att minska klimatavtrycket från det kött vi ändå äter. Tänk vilken effekt det får om vi skulle kunna halvera klimatavtrycket bara från Felix köttbullar, Sveriges mest sålda köttbulle, säger Lars Lundahl miljöchef, på Orkla Foods Sverige.

Svensk köttproduktion har bland de lägsta klimatutsläppen i världen, men nötdjur står ändå för en betydande del av Sveriges metanutsläpp, som är en kraftigare växthusgas än koldioxid även om den bryts ner snabbare i atmosfären. Kor rapar som en naturlig del av matsmältningsprocessen och därmed släpper de ut växthusgasen metan.

Genom ett innovationsprojekt arbetar därför Orkla med ett flertal partners för att driva utvecklingen av metanreducerat kött, dvs att man genom fodret minskar mängden metan i rapar. I projektet har Orkla nu testat tillagning av ca 1 ton köttbullar med metanreducerat nötkött, vilket blir ca 2 000 förpackningar Felix delikatessköttbullar. Även om det är en väldigt liten del av totalen är projektet ett viktigt steg i arbetet för att minska klimatpåverkan från den mat vi äter.

- Det finns begränsat med metanreducerat kött att köpa i dag och vi vill vara med och utveckla marknaden. Projektet hjälper oss också i utvecklingsarbetet när vi utvecklar smaker och nya produkter. Alla råvaror har sin karaktär och vi behöver provlaga för att se hur råvaran beter sig under tillagning på vår anläggning, säger Lars Lundahl.

Köttet i försöket kommer från djur från Ejmund gård på Gotland och levereras av livsmedelsföretaget Protos. Djuren har fått äta Voltagreentechs egenutvecklade algfodertillskott Lome, som är helt naturligt och baserat på alger, och som sänkte djurens metanutsläpp med 80 procent per dag vid inblandning i fodret.

- Kanske har vi här skapat världens minst klimatpåverkande köttbulle med Orkla. Men vi har ett stort arbete framför oss med uppskalning av algproduktionen för att möta efterfrågan. Det är spännande att se att Orkla vill ligga i framkant och investera i att minska utsläpp på gårdsnivå, säger Fredrik Åkerman, vd Volta Greentech

Provlagningen med Felix köttbullar är första steget i innovationsprojektet och under hösten kommer Orkla fortsätta att testa och provlaga vidare med ytterligare varianter av metanreducerat kött på sin anläggning i Eslöv.

- Vi ser att alla ska kunna äta gott, hälsosamt och hållbart och vill driva förändring av den svenska matkulturen genom att utveckla den mat vi äter så den både blir godare och hälsosammare, samtidigt som vi gör gott för samhället och planeten, säger Lars Lundahl.

Om Felix köttbullar

Varje år säljs drygt fyra miljoner förpackningar av Felix köttbullar, en av Sveriges mest sålda köttbullar, som tillverkas lokalt i Eslöv, i Skåne. Köttbullarna ger upphov till ca 40 000 ton klimatutsläpp (koldioxidekvivalenter). 2020 lanserades Felix Vegetariska Delikatessbullar. De vegetariska delikatessbullarna ser ut och smakar så likt originalet som möjligt, men är baserade på växtprotein i form av vete- och ärtprotein, och klimatavtrycket är mer än 80 procent lägre. Köttbullar ligger med på Svenskarnas 10-i-topplista på maträtter som svenskarna äter oftast.

Om Volta Greentechs metanreducerande foder

Kor och andra idisslande djur producerar metangas som en restprodukt i deras matsmältningsprocess. Det är den största enskilda källan till metanutsläpp från jordbruket. För att minska kornas klimatpåverkan utvecklar och producerar Volta Greentech naturliga fodertillskott baserade på alger som minskar kornas metanutsläpp. Algerna odlar Volta Greentech i växthus i bassänger i Sverige. Att minska gasproduktionen med fodertillskott, det vill säga kornas fisar och rapar, är ett effektivt och mätbart sätt att minska metanutsläppen och kornas klimatpåverkan.

Om Protos

Det nybildade svenskägda livsmedelsföretaget Protos har cirka 160 anställda och omsätter 1 015 miljoner kronor. Verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är känt bland annat för sitt regionala varumärke ”Smak av Gotland” och är även störst i Sverige på KRAV-kött. Protos tar nu nästa steg i utvecklingen av framtidens livsmedel baserade på både animaliskt och vegetariskt protein. Läs mer på www.protos.se