​Kollagen visar god effekt vid knäartros enligt ny studie

​Kollagen visar god effekt vid knäartros enligt ny studie

I en nyligen publicerad studie visade kollagen typ II en signifikant bättre effekt på knäartros än kombinationen glukosamin/ kondroitin och placebo. Patienter vars knän som drabbats hårdast av sjukdomen verkade få allra bäst effekt.

Studien publicerades i tidningen Nutrition Journal i februari 2016 och innefattade 191 patienter med medelsvår till svår knäartros.

Kollagenets effekt testades

Behandling med kollagen har i flera tidigare studier visat medicinska effekter, framförallt på ökad rörlighet, men även för viss nybildning av broskvävnad. På friska personer har även förbättrad ledfunktion visats. Med denna studie ville forskarna utvärdera effekt och tolerans av kollagen typ II vid knäartros, jämfört med kombinationen glukosamin och kondroitin, samt placebo. Studien genomfördes under sex månader och resultatet visade att kollagen gav en signifikant bättre effekt på knäartros jämfört med både placebo och kombinationen glukosamin/kondroitin.

Broskskyddande och broskbildande effekt

I studien diskuterar forskarna förklaringen bakom de behandlingsframgångar man sett vad gäller kollagen. Man konstaterar att verkansättet ännu är okänt, men kollagen tycks ha både en broskskyddande och broskbildande effekt. Hypotetiskt skulle denna effekt kunna bero på att kollagen framkallar aktivitet i cellerna som kallas kondrocyter, som har en unik förmåga att bilda nytt broskmaterial i kroppens leder.

Läs hela studien här.

Litomove är nyponpulver som bidrar till ledernas normala funktion. Under våren lanseras även Litomove Kollagen som är en ny produkt med nyponextrakt, vitamin C, koppar och kollagen.

Orkla Care är en seriös och kvalitativ leverantör av olika typer av kosttillskott. Vi värdesätter högt vår trovärdighet och är certifierade enligt branschorganisationen Svensk Egenvårds riktlinjer ”Säkra kosttillskott till konsument”. Certifieringskriterierna har Svensk Egenvård tagit fram tillsammans med LRQA och bygger på branschriktlinjerna för kosttillskott och sport- och viktminskningsprodukter samt ett antal internationellt erkända livsmedelsstandarder.

Certifieringen innebär att vi åtagit oss ansvar att arbeta enligt fastlagda kriterier och regelbundet granskas för att säkerställa att vi fortfarande uppfyller kriterierna för den hårda certifieringen.

Vad gäller vår Omega-3 är vi stolta medlemmar i Goed Omega-3, samt för Möller’s Tran även i den internationella miljöorganisationen Friends of the sea.