Nu blir Kalles Kaviar Krav- och MSC-märkt

Nu blir Kalles Kaviar Krav- och MSC-märkt

Bryr du dig om våra hav och fiskebestånd? Det gör Kalles också. Nu lanserar Orkla Foods Sverige en Krav- och MSC-märkt kaviar.

Allt fler konsumenter efterfrågar hållbara alternativ. Försäljningen av ekologiska livsmedel väntas öka med 20 procent per år de kommande åren enligt Ekoweb:s rapport Ekologisk Livsmedelsmarknad 2015.

– Med MSC Kalles Krav vill vi erbjuda ett mer hållbart alternativ till alla de konsumenter som älskar Kalles, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Nya Kalles är samma produkt som Kalles Original men med enbart Krav-märkta ingredienser. Den är dessutom MSC-märkt.

– Redan 2008 gjorde vi ett försök att lansera MSC Kalles Krav men råvarubristen gjorde att vi blev tvungna att ta bort den. Nu ser utbudet av Krav-märkt rom mycket bättre ut och vi har äntligen möjlighet att ta tillbaka den i sortimentet, säger Thomas Sjöberg.

Produktfakta: MSC Kalles Krav
Vikt: 250 gram
Pris i butik: 28,90 kronor

Vad är Krav och MSC?

Krav-märket garanterar att fisken kommer från hållbara bestånd och extra höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan efterlevs. Den blå MSC-certifieringen är en miljöstandard för hållbart fiske och en spårbarhetsstandard.