Ny kexserie gör amatören till proffs

Ny kexserie gör amatören till proffs

Göteborgs Kex har utvecklat en ny spännande kexserie, Göteborgs Utvalda. De fyra kexsorterna Havssaltade kex, Salinas, Lätta Dinkelkex och Fina Rågkex är framtagna för att passa den nya tidens smakkombinationer.
- Vi har samarbetat med ostmästarinnan Jenny Svensson för att hitta helt rätt i smakkombinationerna. Varje förpackning har ett diagram för att kunna hitta rätt mellan ost och kex så den nya kexserien gör verkligen amatörer till proffs, säger Ulrica Malmqvist, produktchef på Göteborgs Kex.

Kexen i den nya kexserien Göteborgs Utvalda har en variation i konsistens och smak som är speciellt framtagna för att lätt kunna kombineras med de sex olika ostfamiljerna - färskost, hårdost, vitmögelost, getost, tvättad kittost och blåmögelost. På kexens förpackning finns ett diagram med rekommendationer på vilka ostfamiljer som passar bäst till kexet samt tips på andra tillbehör som kan höja smakupplevelsen.

I takt med att svenskarna har fått upp ögonen för ost har allt fler butiker börjat sälja god ost i små bitar. För att hitta de rätta kombinationerna till ostbrickan har Jenny Svensson, svensk mästare i ost 2006, prövat många kombinationer av kex och ost.

- För att hitta en bra smakbalans är det viktigt att välja rätt kex för att osten ska komma till sin rätt. Ibland bör kexet vara diskret för att ge plats för en smakrik ost och i vissa fall behöver kexet förstärka en mindre smakrik ost. Det är bara att pröva nya spännande kombinationer och toppa med en jordgubbe eller kanske fikonmarmelad, säger Jenny Svensson, som också är femte generationens ägare av Hugo´s Ost i Göteborg.

Sälta och sötma i perfekt smakharmoni
Havssaltade kex är ett sprödbakat kex med en mjuk ton av olivolja och en distinkt sälta från det grovkorniga havssaltet som passar utmärkt till färskost, hårdost och vitmögelost.

Salinas är ett tunt och sprött kex med en perfekt balans mellan sältan från havssaltet och sötman från vetegroddarna och är extra goda till färskost, vitmögelost och tvättad kittost.

Lätta Dinkelkex är ett tunt, krispigt, gyllene kex som bakats med dinkelmjöl och olivolja och passar bäst med vitmögelost, tvättad kittost och blåmögelost.

Fina Rågkex är tunna, frasig kex med mild rågsmak och en svag ton av kummin. Rågkexen är extra goda med hårdost, getost och blåmögelost.

Göteborgs Utvalda kommer att säljas i butiker över hela landet från vecka 41. Kexpaketen innehåller cirka 50 kex, innehåller 100-200 gram och kostar ca 20-25 kronor.

För mer information kontakta gärna:
Ulrica Malmqvist, produktchef Göteborgs Kex, tfn 0303-20 91 92