Ny lyxig sill till jul

Ny lyxig sill till jul

Lagom till jul utökar Abba sitt sortiment med en ny lyxigare sillserie - Vår Finaste. Sillen till den nya serien fiskas under de tre veckor på hösten då kvaliteten är som bäst. Vår Finaste Sill kommer i nya spännande kryddningar, baserade på klassiska recept.
- Vi svenskar äter sill till många av våra högtider och denna jul kan vi erbjuda någonting alldeles extra, säger Maria Alexanderson produktchef på Abba Seafood.

Den absolut bästa kvaliteten och den godaste smaken har sillen som fiskas under tre speciella veckor på hösten. Dessa brukar infalla omkring 1-20 oktober. Det är då den har precis rätt fetthalt och bäst konsistens. Sillen börjar sin vandring långt ute till havs. När den kommit nära land slutar den äta och magrar av, vilket gör att kvaliteten på fisken försämras. För att veta när sillen ska fiskas bevakas sillstimmen noga. Vid kusten, strax utanför Lofoten, fiskas den sill som Abba Seafood använder till Sveriges populäraste sillprodukter.

Extra goda såser
Sillälskare väljer framför allt sill efter smak. I Vår finaste-serien har Abba valt de fyra mest populära smakerna och lagt till en extra touch av nya, spännande ingredienser. Resultatet är en helt ny smakupplevelse, goda sillar som även är snygga på matbordet.

Abba Vår finaste Löksill med tranbär: Löksill är den populäraste sillen. Den nya lyxversionen har kryddats med bitar av tranbär och finskuren gräslök.

Abba Vår finaste Inlagd sill med ingefära: Inlagd sill är en klassisk smak som har kryddats med ingefära vilket ger inläggningen en spännande karaktär.

Abba Vår finaste Senapssill med kapris och balsamico: Den populära senapssillen har smaksatts med kapris och en skvätt balsamico.

Abba Vår finaste Smögensill med äpple och stenbitsrom: Smögensill är en god sill med extra krämig smak av syrliga äpplen och stenbitsrom med röksmak.

Fet fisk, som sill, är naturligt rikt på omega-3 och andra näringsämnen. Det finns gott om sill i havet och därför är sill också en bra produkt ur ekologisk synpunkt.

Abbas Vår Finaste sill kommer att finnas i butik från första advent och kosta 19-20 kronor för en 240 grams burk.

För mer information kontakta:
Maria Alexanderson, produktchef Abba sill, tel 031-701 44 52, 0705-261154