Ny metod revolutionerar digital annonsering för livsmedelshandeln

Ny metod revolutionerar digital annonsering för livsmedelshandeln

I ett unikt projekt har dagligvarubolaget Orkla, mediebolaget Schibstedt och konsumentplattformen Matspar utvecklat nya metoder för att inspirera och locka till konvertering i den digitala matbutiken. Genom det unika samarbetet och med hjälp av mer än 60 kampanjer har bolagen lyckats utveckla en metod för att härleda marknadsföring till köp, något som aldrig gjorts tidigare inom dagligvaruhandeln.

- Likt visual merchandising i traditionell detaljhandel finns det ett nödvändigt behov att överraska och inspirera kunder i online-handeln. Det har till exempel modebranschen gjort under lång tid, men inom dagligvaruhandeln har det varit ett helt outforskat område som vi ville ta oss an, säger Sarah Drangel, digital marknadschef, på Orkla Foods Sverige.

För att utforska frågan gick Orkla, Schibsted och Matspar samman. Under ett år och med över 60 kampanjer har företagen experimenterat och följt upp hur trafik från annonsering kan driva försäljning av mat online.

I samarbetet har varumärken som Abba, Felix och Anamma synts i inspirerande kontext hos främst Aftonbladet och härifrån har trafiken sedan lett över till Matspar.se som är en oberoende jämförelsesida för mat kopplad till alla svenska dagligvarukedjor.

- Målet vi satte upp var att skapa en kampanj som härledde trafik från Aftonbladet till Matspar.se och där 5 procent av besökarna skulle konvertera. Ett mål som vi lyckades uppnå med råge, och där det intressantaste är hur vi kan visa att just inspiration leder till köp, säger Kaveh Sabeghi, CMO & Co-founder, på Matspar.se.

Den stora volymen av tester har gett väl underbyggda insikter kring hur varumärken inom snabbrörliga konsumentvaror utan egen e-handel kan använda sin annonsering för att driva konvertering.

- I andra branscher är det självklart att man som konsument kan köpa produkten i en digital annons med ett klick och så vill vi att det blir även för mat. Den påvisat höga återköpsgraden påminner oss om vikten av att vinna plats i den digitala kundkorgen så tidigt som möjligt, säger Sarah Drangel.

–Nyckelfaktorer för att lyckas med konsumentresan från inspiration till konvertering har varit starkt fokus på relevans, mervärde för konsumenten samt nyttjande av högtider och säsong, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.

–Vi är väldigt öppna för nytänkande samarbeten där vi gemensamt driver annonsörens affär framåt. Tack vare att vi når en så stor andel av befolkningen varje vecka, har vi goda möjligheter att skapa affärsnytta som tilltalar konsumenten, säger Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG på Schibsted Marketing Services.

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.