Nya ambassadörer för Risifrutti® - Therese Alshammar och Stefan Nystrand

Risifrutti inleder ett samarbete med Therese Alshammar och Stefan Nystrand, båda med världsrekord i simning. Simmarna blir nya affischnamn för Risifrutti efter Kajsa Bergqvist, som bestämt sig för att avsluta sin idrottskarriär.
Redan i slutet av juni släpps nya reklamfilmen med Therese och Stefan.

- Therese och Stefan känns som helt rätt samarbetspartner för Risifrutti. Vi sökte efter någon svensk idrottsutövare i världsklass med stora medaljchanser i Peking i augusti - och vi lyckades hitta två, säger Ola Lundqvist, marknadschef för Risifrutti. Både Therese och Stefan står för något sunt, friskt och aktivt och passar utmärkt som ambassadörer för vårt varumärke Risifrutti.

- Det samarbete vi nu inlett ligger helt i linje med vårt långsiktiga arbete för att uppmuntra till bra och goda matvanor och ökad fysisk aktivitet, säger Ola Lundqvist. Vi är mycket glada över att få jobba med Therese och Stefan, som är bra förebilder för barn och ungdomar - och vuxna också för den delen, säger Ola Lundqvist.

- Risifrutti är ett bra mellanmål, som vi båda tycker mycket om. Som simmare behöver vi ofta ett gott, enkelt och bekvämt mellanmål för att orka med den hårda träningen, berättar Therese och Stefan.

Risifrutti® är en tillväxtsaga inom modern livsmedelsindustri. Första året, 1993, såldes tre miljoner bägare. Tio år senare 87 miljoner bägare och Risifrutti® hade vuxit och blivit Sveriges populäraste mellanmål. I samband med den intensiva sockerdebatten för några år sedan, fick varumärket Risifrutti® sig en törn. Sedan dess har den näringsmässiga aspekten på Risifrutti® förbättrats. Både socker- och fetthalt har minskats. Nyligen lanserades en lättsockrad variant samtidigt med en Risifrutti Guld, för dem som vill sätta extra guldkant på tillvaron.

Fakta
Therese Alshammar, 31 år, tävlar för SK Neptun. Världmästare på 50 m fjärilsim på långbana 2007. Världsrekord på 50 m och 100 m frisim på kortbana. Utsedd till årets idrottskvinna och årets kvinnliga idrottare 2000. Therese blev under SM i simning 2006 den svenska simmare som vunnit flest individuella SM-guld genom tiderna.

Stefan Nystrand, 26 år, tävlar för SK Neptun. Han har världsrekordet på 100 m frisim på kortbarna. Har blivit europamästare i frisim på kortbana vid ett flertal tillfällen samt har den näst snabbaste tiden i världen på 100 m frisim på långbarna.

Helena Giertz, informationsdirektör Procordia, 070-608 00 53, helena.giertz@procordiafood.com
Ola Lundqvist, marknadschef Procordia, 070-518 36 40

Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2007 en omsättning på 3,1 miljarder kronor och har 1 200 anställda. Procordia tillagar och marknadsför produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light, Pastella, Grandiosa och Liva. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Kumla, Örebro, Vansbro och Hofors. Procordia Food AB ingår i den norska koncernen Orkla, noterat på Oslobörsen.