Nya fredagsvanor för svenskar kan minska klimatutsläpp motsvarande 60 000 bilar

Nya fredagsvanor för svenskar kan minska klimatutsläpp motsvarande 60 000 bilar

En av svenskarnas favoriträtter är tacos. Uppskattningsvis konsumeras nära 100 miljoner portioner tacos årligen som ger upphov till ca 150 000 ton koldioxidutsläpp, men med ett klimatsmart alternativ kan det minska med 80 procent. För att undersöka vad som skulle göra att fler svenskar går över till en klimatsmartare fredagsmiddag har Sifo, på uppdrag av Orkla, gjort en ny undersökning. Den visar att smakerna är avgörande för svenskarna när det gäller övergången till mer växtbaserade och klimatvänliga matvanor.

Den globala matproduktionen är en av de största orsakerna till klimatförändringarna1.

- Livsmedel står för en fjärdedel av den globala klimatpåverkan och vi behöver förändra våra vardagsvanor. Vi ville undersöka vad som krävs för det och vad kunde då vara bättre att titta på än svenskarnas favoritmat tacos, säger Åsa Gisel, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Orkla uppskattar att vi i Sverige äter nära 100 miljoner portioner tacos årligen. Genom att gå över till en helt växtbaserad variant av taco kan vi minska klimatpåverkan med ca 80 procent i jämförelse med en traditionell variant med kött och traditionella tacotillbehör. Skulle vi alla gå över till en växtbaserad taco skulle vi årligen minska våra klimatutsläpp med 120 000 ton eller motsvarande utsläppen från ungefär 60 000 bilar.

För en majoritet av svenskarna är smak och enkelhet anledningen till att tacos är fredagsfavoriten. 62 procent uppger att de äter tacos för att det är gott. Den viktigaste aspekten för att gå över till ett klimatsmart alternativ är smak och att hela familjen tycker om den. Men också själva miljöaspekten är en viktig parameter och gör att många vill välja att äta klimatsmart.

- Undersökningen visar att just smak är en nyckelfaktor för att vi ska förändra våra vardagsvanor. Idag finns lösningarna, det handlar mer om att släppa lös all den kreativitet som finns och utveckla rätt produkter som gillas av många. Det är ju när vi lyckas hitta rätt i våra smaklökar som den stora förflyttningen kan ske. För vem vill inte äta gott, säger Åsa Gisel.

Fakta – Sifo-undersökning om tacovanor och klimatsmarta val

Taco - svenskarnas fredagsfavorit

- Svenskarna älskar tacos och nästan hälften av alla i åldern 18-44 år äter tacos en eller flera gånger i månaden.

- Bara 7 procent av svenskarna svarar att de inte äter taco alls.

- 62 procent av svenskarna äter tacos just för att det är gott. 44 procent väljer det för att det är lättlagat. Att alla i familjen gillar det (36 procent) och att det är uppskattat att alla kan välja sina favoriter (23 procent) är andra anledningar till att vi väljer tacos.

Viktigaste aspekter för att välja en klimatsmart växtbaserad tacomiddag

- Smak är den viktigaste parametern. Närapå en tredjedel (27 procent) av svenskarna svarar att de gärna valde en växtbaserad tacomåltid om den var lika god som en traditionell respektive 19 procent om hela familjen tycker den smakar gott.

- 30 procent anger just klimatskäl som just den viktigaste aspekten till att gå över till och välja en växtbaserad tacomåltid.

- Även hälsoskäl är en viktig parameter till att välja växtbaserat med 27 procent av svenskarna som anger det.

1 EAT-Lancet report 2019

Orkla är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll. Orklabolagen i Sverige omsätter nära 7 000 MSEK och har drygt 3000 anställda på 18 anläggningar och kontor. Vi arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag och står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom Grumme, Felix och OLW. Vi vill vara din vän i vardagen.