Nya rätter och nytt namn i rullpack

”Inte snygg men smart” – så lyder reklamen när Felix lanserar rotmos och mexikansk bönröra i rullpack. Förpackningen är en klassiker som funnits med i 30 år. Storsäljare som risgröt, ärtsoppa och bruna bönor finns sedan tidigare i sortimentet. Nu satsar Procordia Food på sitt sortiment inom rullpack och lanserar två nya rätter. Samtidigt byter sortimentet varumärke från BOB till Felix. Syftet är att ytterligare stärka greppet om färdigmat. Rullpack, eller ”plastkorvar” som de också kallas, används främst för att paketera kyld färdigmat. Procordia Food är marknadsledande inom segmentet. BOB/Felix Risgröt är den största produkten. Under några veckor kring jul äts 6 miljoner portioner BOB/Felix Risgröt. - Färdigmat i rullpack är väldigt populärt. Varje år säljs ungefär 89 miljoner portioner. Men sortimentet med ärtsoppa och bruna bönor har främst lockat de lite äldre konsumenterna. Med den mexikanska bönröran vill vi även nå ut till de yngre, förklarar Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food. Den mexikanska bönröran innehåller cannelinibönor, kidneybönor, majs, tomat, lök och röda linser och är smaksatt med traditionella mexikanska kryddor. Den passar bra till t ex stark korv, tortilliachips, till grillat eller som bas i chili con carne. Den andra nyheten är egentligen en favorit i repris eftersom rotmos har funnits tidigare i sortimentet. - Nu när husmanskosten blivit så populär igen har vi valt att ta tillbaka den i sortimentet. Enligt undersökningen Felix Barometern är konsumtionen av husmanskost mycket stor. Utslaget på årsbasis äter svensken husmanskost i stort sett varannan dag, berättar Helena Giertz. Undersökningen visar också att rotmos är särskilt populärt i Mellansverige men även i Västsverige. Rotmos hamnar på andra respektive femte plats i topplistan över den mest populära husmanskosten. - Vi har ambitionen att utveckla sortimentet ytterligare och ta fram fler nyheter under året. Färdigmat är ett prioriterat område för oss, säger Helena Giertz. Samtidigt som de nya produkterna lanseras byter sortimentet namn från BOB till Felix. - Vi vill samla vår färdigmat under varumärket Felix för att göra det tydligare för konsumenterna. Idag har vi bland annat Felix Pasta och Felix Klassiker, men även Felix Köttbullar och Felix Potatismos. Varumärket BOB är istället stort inom dryck, sylt och marmelad. Därför känns det naturligt att byta till Felix, säger Helena Giertz. Under en övergångsperiod kommer produkterna att märkas med båda varumärkena – BOB och Felix. Produkterna finns i butik från vecka 10. Felix Rotmos kostar ca 9,50 kr och Felix Mexikansk bönröra kostar ca 13,50 kr. Helena Giertz, informationsdirektör Procordia Food, 0706-08 00 53 Procordia Food AB är ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Företaget hade 2004 en omsättning på 3,3 miljarder kronor och har 1 450 anställda. Procordia Food utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer produkter under en rad starka varumärken som Felix, Ekströms, Önos, BOB, Risifrutti®, FUN Light och Grandiosa. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Eslöv, Tollarp, Fågelmara, Färjestaden, Kumla, Örebro och Vansbro. Procordia Food AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.