Nyhet! Jordan lanserar tandkrämer för barn

Nyhet! Jordan lanserar tandkrämer för barn

Jordan, som länge varit marknadsledande inom barntandborstar, utökar sitt sortiment med tandkrämer för barn. Nu lanserar Jordan två nya tandkrämer – speciellt framtagna för barn i åldrarna 0–12 år. Produkterna innehåller rekommenderad fluorhalt, har en lekfull design och smaker som tilltalar barn.

En ny rapport från svenskt kvalitetsregister för karies och parodontit (Skapa) visar att karies ökar bland svenska barn[1]. Det är en oroande utveckling. Kariesökningen är som störst bland sex-, sju- och åttaåringar – men även hos yngre barn. När bakterierna i munnen reagerar med kolhydrater som socker (från t.ex. sockrad mat och söta drycker) bildas syra. När tänderna utsätts för mer syror än de tål kan vi få hål och frätskador på tänderna. Eftersom emaljen på mjölktänder är extra tunn löses den lättare upp av syran och barnet riskerar alltså hål i tänderna.

Det bästa sättet att undvika karies på är att borstatändernamorgon och kväll med fluortandkräm. Jordans barntandkrämer har rekommenderad fluorhalt och är helt sulfat- och sockerfria. Jordan Kids är framtagen för barn mellan 0-5 år och har smak av hallon. Jordan Junior, med smak av fruktig mint, är till för barn mellan 6-12 år.

– Att karies ökar bland små barn är oroväckande. Därför är det extra viktigt att inse vikten av att borsta sitt barns tänder morgon och kväll. Vi är otroligt stolta över våra nya barntandkrämer! Med goda egenskaper och smaker hoppas vi att de går hem hos både föräldrar och barn, säger Karl-Johan Rydberg, Brand Manager på Jordan Sverige.

Att borsta tänderna är kul – med Belöningskalendern

De flesta småbarnsföräldrar vet hur svårt det kan vara att förmå sina barn att självmant borsta tänderna varje dag. Framförallt innan barnen är gamla nog att själva förstå vikten av att sköta sin munhygien. Jordan arbetar ständigt med att underlätta barns tandborstning genom att göra den mer lustfylld. Tillsammans med de nya produkterna lanserar de nu Belöningskalendern som ska bidra till att underlätta tandborstningen.

– Med Belöningskalendern gör vi tandborstningen rolig, inspirerande och pedagogisk. Skriv ut kalendern, fyll i och färglägg den tillsammans och markera varje dag när barnen borstat tänderna. Efter en vecka belönas barnen med det ni tillsammans bestämt. Enkelt och kul, säger Karl-Johan Rydberg.

Förpackningsstorlek: 50 ml, rekommenderat pris: 17,90 kr.

För mer information, högupplösta bilder eller produktprover, kontakta:
Nena Javadian, PR-konsult på Kelly and Pling
0735-71 14 14 eller nena.j@kellyandpling.com

[1] http://www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/orovackande-okning-av-karies-hos-barn/

Orkla Care är en seriös och kvalitativ leverantör av olika typer av kosttillskott. Vi värdesätter högt vår trovärdighet och är certifierade enligt branschorganisationen Svensk Egenvårds riktlinjer ”Säkra kosttillskott till konsument”. Certifieringskriterierna har Svensk Egenvård tagit fram tillsammans med LRQA och bygger på branschriktlinjerna för kosttillskott och sport- och viktminskningsprodukter samt ett antal internationellt erkända livsmedelsstandarder.

Certifieringen innebär att vi åtagit oss ansvar att arbeta enligt fastlagda kriterier och regelbundet granskas för att säkerställa att vi fortfarande uppfyller kriterierna för den hårda certifieringen.

Vad gäller vår Omega-3 är vi stolta medlemmar i Goed Omega-3 samt för Möller’s Tran även i den internationella miljöorganisationen Friends of the sea.